fredag 2. juli 2010

Sporoppsøk

Vi har egentlig svært sjeldent trent på sporoppsøk, så det fann jeg ut at jeg måtte gjøre igår på treningen. Eller dvs, det var egentlig Eva-Liz sin ide siden hun plages litt med det på Cornelia.. Sagt og gjort. Vegard la ut 3 sporoppsøk til oss, med pinner etter ca 10 m. Sendte Fanny på 'søk spor' ca 0,5m fra sporet og avgårde gikk hun. Helt perfekt sporoppsøk, vinklet rette veien i en gang og gikk rett over pinnen og videre.. Så jeg bestemte meg for å bare kutte de andre 2 sporene, og heller legge ut nye med leke som slutt istedet. Hadde i utgangspunktet tenkt det fra begynnelsen av, men så var Vegard litt kjapp til å legge ut mens jeg var å la ut andre spor så.. :-) Men siden hun verken plukket eller markerte pinnen (hun gikk rett over den) så droppet vi bare de andre 2 sporene og fikk lagt nye. Denne gangen med ball på slutten, og med 3 baller etter hverandre i tilfelle hun sku gå over den og..

Sporoppsøk gikk like bra på disse sporene. Økte lengden frem til sporet, så siste sporet sendte jeg henne ca 2 m fra. Mulig at hun var en 20-30 cm over det ene (egentlig tredje sporet hvis vi teller med det med pinne) sporet før hun slog inn på det, men gikk veldig konsentrert og flott. Fanny var veldig ivrig på spor idag, og hadde litt vel mye lyder under forberedelsene.. Men men. Neste gang så får vi ta å bruke litt energi først, for å så gå sporene så blir det nok litt likar :-)

Så hva har vi lært fra idag? Jo, sporoppsøk er ikke noe problem, ihvertfall ikke m start 2 m ifra sporet. Fanny ligger fortsatt hardt i linen - uansett.. Og så er hun utrulig dyktig på å knalle når jeg skal kaste belønningen (ball), slik at hun ikke vet hvor den havner.. :-) Hun springer avgårde en vei, mens jeg da ikke helt kaster samme veien hvilket igjen resulterer i at hun må søke for å finne den... :-) Innkalling når hun er under søk er ubefintlig.. :-D

Hadde egentlig planer om å trene litt jaktdirigering og, men kvelden gikk så alt for fort så avsluttet bare det hele med å gå en runde rundt Abborrvannet med Hanne og Ken. Deilig for hundene å bade :-) Lotta imponerer meg stadig over hvor flink hun er til å svømme, og hundene storkoset seg! :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar