mandag 5. juli 2010

Flying!

Idag har vi vært ute i skogen og trent rundering, tross både regn og ikke minst haugevis med mygg!! :-/ Regn er no greit. Tar heller regn hele tiden, enn de oppholdene i mellom da tusenmillioner mygg finner veien til meg!! Mygg er noen herk!!! :-/

Men tilbake til treningen. Siden vi nå var i nytt terreng igjen, så valgte jeg å gå tilbake litt på avstanden til figurantene bare sånn at Fanny sku huske hva det var hun sku holde på med. Det gjorde hun selvfølgelig, og med Per-Eirik som figurant på ene siden og Stian på den andre siden, så fløy hun flott frem og tilbake i god tempo! :-) Vet ikke hvor mange slag hun kjørte, men avstanden var vel kanskje 20-30 m på slutten (jeg og avstand assa... :-S) og jeg er kjempefornøyd med økten! :-)

Vi var 8 hunder som trente, og 2 av de var helt nye i runderingsløypa mens 2 trener i NRH og dermed ikke bruker flyingteknikken. Artig og lærerikt å se forskjellen :-) God trening på alle hundene, men fin refleksjoner og tanker om hvordan vi kan legge opp treningen optimalt for hver og en hund, slik at de hele tiden lykkes. For Ruff så ble miljøforstyrrelsene i skogen for store, så fikk kjørt han på parkeringsplassen til gravlunden helt til slutt, og da fikk han til flott flying. Når det var Miras tur så måtte vi sette oss ned for å ta emot, da hun er en litt forsiktig jente, og når vi gjorde det så fungerte det mye bedre og også hun fikk fine slag.

Fanny var vidunderlig enkel, og gjorde alt helt etter boken uten problemer hverken med å øke avstand eller bevegelser. Kalle går godt på slag rett frem, men når både avstand og forflyttning legges til samtidig så begynte han å tulle litt.. Så andre økten så fikk han trene kun på avstandsøkningen og det gikk helt toppers. Ken har samme problemet som Kalle, og siden Hanne vil jobbe med å få opp fart, så ble det avstandsøkning som ble prioritert i andre økt og da med lek som belønning. Lek i skogen var vel kanskje egentlig pri 1, siden hun vil ha mer lek på han for å få opp aktiviteten. Jeg var akkurat da å rastet jentene, så fikk ikke sett det, men siden Hanne sa at 'nå måtte jeg bare passe meg!' så antar jeg at hun var fornøyd og at planen hadde lykkes fint :-) Lotta er superenkel og gjorde det veldig bra, og tross at Per-Inge var uheldig å trødde på henne under belønningen, så glemmer hun fort og fortsatte leken i en gang :-) Vi kan jo ikke la det å bli trødd på ødelegge en fin lek synes Lotta.. :-)

Med Nelly så kjørte Stian meldingstrening, og Kaisa fikk kjøre 2 slag m funn, et blindslag og så et med funn igjen og var skikkelig flink til det :-) Både Nelly og Kaisa trenes til reddningshund i NRH, så dette er jo noe de har gjort før, og det er artig å se en annen treningsmåte enn flying. Fast jeg må jo innrømme at flying passer meg ypperlig, for man gjør jo svært lite som fører... :-) Ser mye mer slitsomt ut å være fører på den andre måten. Må hente hunden etter hver gang, mer mas på midtlinjen og generelt mere styr synes jeg. Eneste jobben jeg har er jo å plassere figurantene og stå i rett riktning slik at Fanny/Lotta vet hvor de skal springe :-) Artig, artig! Føler virkelig at flyingtenikken er en superteknikk å lære inn søk i system på. Enkle, tydelige kriterier å følge, og man kan på en fin måte hele tiden legge opp treningen slik at hundene faktisk lykkes. Veldig fornøyd med at jeg ventet å lære rundering frem til nå. Superbra! :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar