onsdag 21. juli 2010

Frivillig innkomst

Ble trening igår og, uten at jeg blogget det. Så dermed kommer den treningen idag istedet :-)

Hadde bestemt meg for å trene på det momentet der Fanny kommer springende inn til meg med løsbitt, og treningen ble lagt opp i 2 økter.

Første økt:
1) 5x utgangsstilling, Resultat: RRRRR = alle rett :-)
2) 5x fra hjelpefører skal hun springe frivillig inn til meg, avstand ca 20 skritt. Klikk for fart. Resultat: RRRRR = alle rett her og :-)
3) 5x få bitt presentert forran henne av hjelpefører, griper dette og springer frivillig inn til meg, avstand ca 20 skritt. Klikk for fart. Resultat: RRRRR. Belønnet utgangsstilling med godbit og innkomsten med lek. Fikk bedre og bedre fart, så er veldig fornøyd med det :-) Hjelpefører var Elin.

Andre økt:
1) 5x utgangsstilling - RRRFR = feilet en gang da utgangsstillingen ikke var rett nok.
2) 5x fra hjelpefører frivillig inn til meg å sette seg i utgangssposisjon. Avstand ca 20 skritt. Hjelpefører var Per-Eirik. Resultat: RFF - avbrøt, da jeg fikk to (for så vidt pene men...) frivillige 'stå under innkalling'. Minsker avstand til ca 3m og får da RRRFR - feilet en pga avlt for laber fart.. Hun kom bare subbendes mot meg :-) Øker avstanden igjen (ca 10 skritt) og får da RFRF - avbryter, da hun feiler med stå også her, og det enda jeg faktisk ikke står rett mot henne heller, uten har snudd litt siden til.. Andre gangen hun feiler så har hun faktisk tom en bue fra hjelpefører slik at hun får komme inn i min front og stopper på avstand.. :-) Søt jente, men det er jo ikke stå under innkalling vi trener på :-) Minsker avstanden på nytt igjen og får da RRRFR, en gang så feiler hun også her med stå, tross avstand på 3 m...

Så hva skjer her da? Hm... Jeg har i det siste trent stå med innkalling (for så vidt med musematte) der Per-Eirik har vært hjelpefører og også den som har belønnet. Jeg trur nesten at det var det som slog inn denne gangen og, og at det var derfor hun faktisk trudde hun sku trene stå under innkalling, og ikke springe hele veien inn... Vi brukte jo ikke noen musematte men... Så til neste runde så har jeg minst 3 alternativer. Alternativ 1 så prøver jeg med en annen hjelpefører og ser hvis vi får det til da. Alternativ 2 er å kjøre med PEK som hjelpefører men å starte med kort, kort avstand for å så øke den. Alternativ 3 er å bruke PEK men å bare trene selve farten under innkomsten, dvs at jeg får klikket henne for fart og da FØR hun har kommet halvveis og dermed har lyst å stoppe.. Er jo gjerne de første galoppsprangene som har høyest fart så.. og så etterpå gå tilbake til å kjøre utgangsstilling, og frivillig innkalling med utgangsstilling.. Alternativ 4 er jo selvfølgelig å ta tilfellet i akt å trene frivillig stå under innkalling istedet.... :-) Hm... ja ja. Vi får se hva dagen bringer :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar