mandag 5. juli 2010

Rundering på klikkervis :-)

I helgen så har vi vært i Harstad og lært oss rundering på klikkervis, dvs med flyingmetoden :-) Jeg må si at det ser ut som en flott metode, og at jeg virkelig fikk sansen for dette. Enkelt, målrettet og akkurat like moro for hund som for eier (eller ihvertfall figurant :-) Som fører så gjør man jo svært lite..). Vi er 6 personer på kurset, og er delt inn i 2 grupper, dvs at vi bare er 3 stk pr gruppe. Det gjør at vi får trent mye, noe som er flott :-) På min gruppe så er det jeg, Hanne og Per-Eirik (vi er nybegynnergruppa), mens Gro (? har labrador ihvertfall..), Vibeke og Line er på gruppe nr 2 (de som har holdt på med rundering tidligere). Instruktør i skogslydighet er Leif Ole, og i søk i system så er det Marit. Flotte instruktører begge to :-)

Lørdagen så startet gruppen vår med skogslydighet. Da fikk vi først vise hvordan vi lekte med hunden, hvordan hunden søkte (godbitsøk), hvis den ble lett forstyrret i søket, hvordan den lekte med figurant og hvis den ville følge med figurant. Alt bare slik at Leif Ole og Marit sku se litt lettere hvordan vi sku jobbe videre med hundene.

Etter det så fikk vi vise bitte litt lydighet, dvs utgangsstilling og litt fri ved foten. Også kun dette for å få en status på hvor vi er, og hva vi skal jobbe videre med. Hvis vi hadde hold fast, så fikk vi vise det, og ellers så sku vi også vise bli, men det slapp vi heldigvis.. :-D Den er jo så omtrent ubefintlig hos Fanny for tiden så.. :-D

Treningen ble lagt opp med svært korte økter, 5 repetisjoner så pause noen sekunder, før vi kjørte 5 nye repetisjoner osv. Hvert pass begynte med å kjøre 3-5 frivillige utgangsstillinger, slik at vi skal få utgangsstilling til å bli høyest av alle frivillige adferder. Veldig lurt egentlig. Jeg har jo tidligere belønnet mye kontakt i front i begynnelsen, men trur faktisk at jeg skal legge bort det. Klikk for kontakt mens vi er på tur ut til banen, og når vi er på banen så skal jeg kjøre 5 frivillige utgangsstillinger istedet for å få henne i arbeidsmodus. Har også fått trent mye på pause-treningen som jeg skal gjøre under konkurranse i helgen, og det er jo helt topp :-) Det virker! :-)

Fokus på skogstreningen på lørdagen var altså frivillig utgangsstilling + det å springe til en figurant for å få belønning. Vi fikk gjøre litt ulike øvelser for å få de til å skjønne at utgangsstilling er tingen, og at det virket, merket jeg godt på Fanny i skogen :-) Der vil vi jo enda ikke ha noen særlig lydighet siden de først skal lære seg selve flyingen, men Fanny ville gjerne inn i utgangsstilling for å spørre om lov til å få springe ut til figurant på lørdagen.. Hvilket plutselig tok meg over til søk i system.. :-)

2 pass mener jeg at vi kjørte på lørdagen i skogen. Det var varmt ute, og hundene ble veldig fort slitne! I tilegg så må de jo faktisk tenke selv hele tiden hva som skal gjøres, og det hjelper jo på det og.. :-) Fanny var som sagt ganske opptatt av å komme i utgangsstilling hos meg, og å be om lov til å få springe videre til figuranten. Litt usikker på hva det hele var, og jeg trur absolutt at hun gikk inn i skogen med en helt annen forventning enn å springe mellom folk.. :-) Men jeg synes egentlig at hun var flink til å være første gangen, og hun fikk kjørt mange slag med mye god belønning.

Søndagen så startet vi i skogen. Jeg hadde store forventinger til Fanny denne gangen, da jeg vet at hun ofte trenger å sove på saken før hun skjønner konseptet helt. Og hun innfridde alle forventinger! :-) Denne gangen så hadde hun fin flying mellom figurantene, uten å hverken stoppe eller nøle på midtlinjen. Superfornøyd! :-) Tor Ivar filmet litt, hvor lett det no enn er å gjøre i skogen, så her kommer noen korte filmsnutter.







Etter lunsj så sku vi trene på melding, og vi klarte faktisk å få til hele meldingen med løsbitt :-) Nå gikk vi veldig fort frem og alt ble kjedet litt for fort sammen egentlig, bare for å se hvordan det sku se ut. Men Leif Ole sa at vi sku kjøre til det kræsjer, og det holdt akkurat :-) Vi klarte å få til en hel melding uten kræsj - flinke, flinke Fanny! :-D Nå kommer jeg å plukke det litt ifra hverandre igjen før jeg på nytt kjeder det sammen da men.. Vil ha opp farten inn til meg feks, for den er laber. Det har med lydigheten å gjøre sier Leif Ole. Når man legger inn for mye lydighet for fort (dvs som i dette tilfelle forventer en hel kjede uten at vi egentlig er klar for det), så mister man gjerne noe, og i vårt tilfelle så er det fart. Så skal jobbe mer med akkurat den biten (og de andre og for den del..), før vi kjeder det sammen på nytt igjen. Fanny har normalt dårligere fart inn til meg enn hun har ut, så det er jo absolutt noe jeg må tenke på videre i treningen...

Akkurat nå så går jeg faktisk med tanke om å skrinlegge alle konkurranser for i år, og heller bare konsentere oss om å få alle grunnferdigheter skikkelig på plass, og få kjedet øvelsene sammen slik det skal gjøres og ikke hastverk slik som jeg bestandig gjør.. + at jeg får tid til å trene på hva jeg skal gjøre mellom øvelser, før vi går inn på banen og når vi går ut fra banen.. For å ikke snakke om å lære meg å kaste ordentlig, puste med magen, senke skuldrene og kose meg... Har jo også Lotta-potta som skal trenes opp nå så.. Dessuten så har vi jo runderingen som nytt innslag + at jeg har lyst å satse litt mer på jakt og.. Kanskje jeg starter i jakt i september og dropper både bruks og lydighetsstevnene? Skal tenke litt mer på det, men akkurat nå så føler jeg nok at det er det som er det rette.. Men vi får se :-)

Ps. Helgens kommentar kom forresten fra Leif Ole på lørdagen mens han lekte med Fanny. 'Hun her kunne ha gjort det bra i IPO'. hehehe :-D Ja ja. Så har jeg no hørt det og. Fanny som Ipo-hund. Det hadde vel vært det neste det, tenker jeg.. :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar