tirsdag 9. juni 2009

KlikkerTRENERutdanning, 3:e samling

I helga som var (6-7 juni) så var jeg og Fanny i Trondheim på tredje samlingen av klikkerTRENERutdanningen. Helgens hovedoppgave var Stimuluskontroll, og det var selvfølgelig kjempegreit å jobbe med :-)

Første økta på lørdagen så sku vi jobbe videre med grunnferdighetene. Jeg valgte "stå ved kjegla" som vårt moment å trene på - kjempegreit siden vi tross alt skal konkurrere i LP2 til helgen og det uten å ha trent noe særlig siden sist konkurranse.. :-) I begynnelsen så hadde Fanny litt trøbbel når det ble mye forstyrrelser, men etterhvert så kunne vi både hoppe å stutse rundt omkring og litt på avstand uten problemer :-)

Så var det dags for en økt med hold fast - denne gangen så hadde jeg med meg apportbukken i tilegg siden jeg viste at det var et av momentene vi sku ha i helgen. Fanny holder jo greit lenge om så, men så fort man begynner å styre rundt omkring hodet og slik, tja.. da vil hun gjerne slippe :-) Vi kom ikke så langt på denne treningen, og bør absolutt å ta oss i kragen med det.. Godt å kvalitetssikre litt..:-)

Tredje økt.. Hm.. Jeg lurer på hvis vi da begynte med stimuluskontrol, hvilket vi da hadde ut dagen. Vi sku bla veksle mellom frivillig og kommando, noe som Fanny syntes var litt vanskelig.. Det går greit å gå fra kommando til frivillig igjen, men akkurat de første sekundene når man skal begynne å strekke tiden etter hun har kjørt frivillig er vanskelig. Fanny er jo kjapp til å tilby ting, så hvis ikke sitt virker, så tilbyr hun gjerne ligg istedet.. Men vi fikk det no til på et vis :-)

Søndagen så sku vi vise hvor langt vi var kommet ihht stimuluskontroll og veksling mellom frivillig og kommando. Denne gangen sku vi vise ligg, og det gikk kjempebra!! :-) Fanny hadde tydeligvis sovet godt på det over natta, og jeg måtte ikke feile henne mange ganger før hun skjønte at nå var det ikke frivillig lenger, uten nå var det på kommando. Kjørte det samme både på sitt, stå, avstandskommandering (sitt og ligg) og sitt under baklengs marsj etterpå, og jeg er kjempefornøyd over lille frøkna mi :-) Fikk også noen lure triks fra Nan ang forflyttninger og baklengsmarsj. Det skal vi absolutt bli mye mer obs på! :-)

Før lunsj (eller var det etter?) hadde en teoridel ang klassisk og operant innlæring, og Pavlov som bestandig sitter på skulderen når vi trener. Nyttig øvelse - jeg er alt for dårlig med disse uttrykkene så er greit å få de befestet mer :-) Så var det mer stimuluskontroll resten av dagen. Jeg kjørte litt kjegla (denne gangen å springe ut kjegla slik at vi fikk terpe litt på kommandoen) og avstandskommandering (max 5 m ut var vi). Fanny begynte å bli litt sliten etter helgens strabatser, og når det i tilegg var varmt ute så var det veldig greit å få litt fellesdekktrening helt på slutten :-) Gikk også litt i sjul, hvilket gikk bra. Fanny endret stilling en gang og la seg ned på skinka istedet (og hadde litt snusing, men ingen bevegelse av kropp), men ellers så gikk det kjempebra. Flinkis jenta til mamma!! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar