fredag 9. juli 2010

Rundering og dirigering (ut)

Igår på brukstreningen så kjørte vi først en økt med flying, og så litt jakttrening - dirigering ut. Flyingen gikk for så vidt helt ok. Fanny hadde fine slag, og hun vet akkurat hva hun skal gjøre nå. Litt uheldig noen ganger da figurantene ikke klarte å holde henne lenge nok, slik at hun stakk avgårde før jeg fått plassert neste figurant, så måtte starte om 3 ganger fra midtlinjen. Uten at det egentlig hadde så veldig mye å si, hun runderte no bare videre hun.. :-) Men må være veldig obs på det - er nok ikke så heldig å få slike avstikkere noe ofte, for kjenner jeg Fanny rett så lærer hun svært mye av de og... Enda hun sånn sett ikke fikk noen belønning for de, så... Skjerpings her, både av meg til å være kjappere til å plassere figuranter, og til figurantene som må jobbe hardere for å holde på henne tils vi er klar :-) Det er ikke mye passivitet ute hos figurant som gjør at hun springer over til neste igjen så... Er bare å jobbe for harde livet! :-D

Andre passet så kjørte vi som sagt var dirigering rett UT. Kjørte først stående, synlig dummy på 30 m x 3, så på 40 m x 3 før jeg avsluttet på 55 m x 5. Går så ned til å legge dummyen (mindre synlig) på 30 m, og sender henne ut. Første gang så går hun over den, men fortsetter veldig pent rett frem ihvertfall i 70 m, før hun går i søk. Fjerner dummyen slik at hun ikke skal få noen mulighet til belønning på tilbaketuren. Ny repetisjon på 30 m med liggende dummy - denne gangen går hun også helt rett ut, slår hun godt på den, og kommer fint inn igjen - hurra!! :-) Kjører 2 til like bra og har da den siste igjen før at vi skal ha 80% regeln.. Selvfølgelig så slår hun ikke på den heller (svarte...), men også denne gang så fortsetter hun veldig pent langt fremover, før hun går over i søk. Jeg roper henne inn, fjerner dummyen, og prøver på nytt. Siste gang på 30m m liggende dummy går helt perfekt. Dvs hun går såvidt over den en meter, men slår på den og bråsnur for å plukke opp og returnere. Avslutter på den, tross at vi ikke har kommet oss til 80% (hun hadde 4 av 6 korrekte), men siden hun har sprunget endel nå så har jeg ikke lyst å kjøre mer da jeg ikke vil ha mindre fart. Det er forresten SINNSYKT med mygg ute, og Fanny stakkar er dekket med mygg over hele seg mens hun venter på at jeg skal legge ut dummyen.

Så hva gjør jeg neste gang da?
Skal begynne med 5 synlige på 55-60 m, før jeg går over til liggende. Men lurer litt på hvis jeg skal ta å legge to dummyer slik at hvis hun går over den første, så kan hun likevel få belønning for å kanskje finne den andre (siden hun går så pent rett ut..). Problemet her kan være at hun ev kan finne ut at hun skal bytte hvis hun tar nr 2, og finner nr 1 på tur inn igjen.. Så hvis jeg skal bruke det, så trur jeg at jeg må ha en medhjelper som springer å fjerner nr 1 etter hun har sprunget over den.. Hm.. Ja, trur at det er planen til neste gang, så får vi se hvordan det fungerer :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar