tirsdag 13. juli 2010

Gå forran i line, fellesdekk og hopp m apport

Ikveld har vi vært hos Senja HK å trent - moro :-) Veldig greit med miljøombytte, og jeg ser at Fanny var mer berørt av det enn hun bruker å være. Mye mer snusing, veldig urolig i fellesdekken (tross at jeg bare var 4-5 m unna) og ble veldig fort sliten..

Vi begynte treningen med fellesdekk med 4 hunder, og det gikk som sagt si som så. Fanny reiste seg aldri, men hun var urolig der hun låg. Mye snusing, både i luft og på bakken. Så gikk veldig kort ifra henne (4-5 m som lengst), og belønnet ofte når hun låg å såg på meg. Veldig fin neddekk og oppsitt, og hun hørte pent etter på meg uten å tjuvstarte når de andre kommanderte :-)

Kjørte så litt musematte, bare for å klikke inn den nye, stoore musematta mi. Gikk fint det og, men slet litt med snusing i begynnelsen før hun virkelig begynte å jobbe, så måtte ha henne i bånd først for å begrense henne. Uvanlig følelse - bruker aldri måtte ha det.. :-)

Tredje passet kjørte vi gå forran i line, og dette er hun jo ganske sikker på her hjemme nå, men mye mer usikker på hva hun sku gjøre, gikk saktere og ble veldig mye mer sliten etter en økt her på banen. Miljøombytte er nyttig! :-)

Siste økt så hjalp Margareth meg med hopp/apport. Dvs at vi kjørte først 5 hopp fra Margareth tilbake til meg, før Margareth så presenterte apportbukken, Fanny tok den og hoppet over til meg igjen. Vi kjørte dermed kun momentet 'få apportbukk presentert forran snute og hoppe tilbake til fører' samt 'plukke opp apportbukken på bakken forran hjelpefører, hoppe over hinder og tilbake til fører'. Gikk bra begge, ingen feil, så da må jeg vel si meg fornøyd :-) La ikke inn noen utgangsstilling enda, det tar jeg senere. Nå var det egentlig bare tilbakehoppet med apportbukk i munnen som jeg ville trene, og det gikk helt fint :-) Flinke Fanny :-)

Så, tanker til neste gang.. Veldig greit å kjøre på nytt miljø og med nye hunder - det skal jeg gjøre oftere. Var flink til å holde meg til de planer jeg hadde satt meg for treningen (klikk til meg :-)), og vi fikk til det vi sku gjøre, så er fornøyd med det :-) Skal kjøre enda mer gå forran i line hjemme, slik at hun blir sikrere på det før vi tar det til nytt miljø, ellers så skal jeg også begynne med stå under innkalling på musematten, men da må jeg ha hjelper så... Skal prøve å kjøre med avstandsbelønning bak enda jeg ikke føler at det har virket tidligere. Men nå har vi jo GOD tid til å få det til, siden jeg ikke skal konkurrere noe i år likevel. Har lagt alle de planene på hyllen for i år - nå skal vi trene grunnferdigheter, momenter, pauser, transporter osv. Og ikke minst så skal jeg trene meg selv! Jeg må bli tryggere i det hele, så får vi se igjen til våren når vi starter hvordan det går :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar