torsdag 1. juli 2010

Lydighetskurs med Cecilie Køste

Helgen som var var jeg, Hanne og Per-Eirik på sommerleir hos Narvik Hundeskole. Jeg og Hanne hadde meldt oss på lydighetskurs med Cecilie Køste, mens Per-Eirik gikk freestylekurs med Anja Schüller. Først og fremst så er jeg bare nødt til å få skryte om Cecilie assa! Hun er en utrulig flink instruktør, som ikke bare er flink til å se og lese hund for å se hva som fungerer best på den, men som også er utrulig flink til å instruere. Både oss som trener hund, og med å inkludere de som sitter å ser på sidelinjen! Utrulig lærerikt kurs og absolutt den beste instruktøren jeg har gått hos hittils!! :-)

Kurset varte i 3 dager, og Fanny fikk 3 pass fredag/lørdag og 2 pass søndag. Lotta fikk også et pass pr dag. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på øvelser i kl 2 og 3, men fant ut at jeg heller ville kjøre litt brukslydighet. Cecilie er jo også en kløpper i akkurat det så.. :-)

Fredag 1:e pass:
Jeg har besluttet at jeg er nødt til å ta for meg gå forran i line snart, og sagt og gjort. Det var gå forran i line vi sku øve på! Jeg har tidligere prøvd å frishape denne øvelsen, men det har gått dårlig da hun etter et par klikk heller bare vil gå sammen med meg.. Cecilie hadde derimot en targetdings som ble kaldt for Alley up, og denne sku vi bruke for å få Fanny til å gå fremover. Tanken er at man skal bruke targeten som en hjelp for å få mulighet til å klikke den adferd man vil ha. Hunden skal nødvendigvis altså ikke touche target - det er ikke det som er tingen - men det er den ADFERDEN som vi ønsker, dvs å GÅ FORRAN I LINE som skal klikkes for.

Siden Fanny aldri har sett alley up tidligere, så begynte vi å klikke en 4-5 ganger for snutetarget på den, slik at hun sku tru at det var det hun sku gjøre. Etter det så beveget jeg meg bare litt lenger bak, slik at hun fikk gå mot den før å få klikket. Her er det egentlig viktig å tenke på HVA man skal trene. Er det å gå ut fra fører? Eller er det å gå forran i line? Jeg trur egentlig ikke at jeg var så veldig bevist på det akkurat når jeg trente, og Fanny ble nok klikket både for å gå ut ifra meg i riktig tempo, og å gå forran meg.. Men så snart vi har fått vårres versjon av alley up nå snart (er bestilt :-)) så skal jeg få terpet litt mer på akkurat det.. :-)

Ganske fort så introduserte Cecilie Alley up nr 2, slik at vi sku få det mønstret som man har i gå forran i line, dvs å kunne gå begge veier. Jeg føler egentlig ikke at Fanny skjønte noe som helst av hva vi holdt på med, men vi kom oss no på en eller annen måte frem og tilbake :-)

Fredag 2:e pass:
Stå under innkalling er heller dårlig med Fanny, så det ville jeg også jobbe litt med. Vi gikk tilbake til å trene med avstandsbelønning bak henne (Cecilie hadde mat), og en stooor musematte (egentlig et sånt undelegg man har tallerkner på for å beskytte bordet) som hun sku stoppe ved. Tidligere når vi har brukt avstandsbelønning bak, så har jeg slitt med å få Fanny til å gå ut fra den. Så derfor så har vi egentlig lagt den bort.. Det fungerte derimot bra denne gangen, problemet låg i avstanden mellom meg og Fanny. Når den ble for stor, så trakk Fanny mer mot meg og jeg måtte feile.. Ikke så veldig bra pass egentlig, annet enn at jeg selvfølgelig ser hvor problemet ligger :-) Så det må vi få rettet opp på, så kommer nok også dette til å bli bra etterhvert :-)

Fredag 3:e pass:
Vi fortsetter med gå forran i line, og jobber mye med å gå mellom de 2 alley up'ene. Jeg synes at Fanny bare går å suller, mens Cecilie mener at tempo er riktig. Føler likevel fortsatt ikke at Fanny skjønner hva hun skal gjøre, uten i strekningen mellom så går vi mest bare. Rett før alley up'en så ser hun den og går da ut, men strekningen er egentlig for kort til å bli bra.

Lørdag 1:e pass
Vi begynner morran med å fortsette å jobbe med gå forran i line. Denne gangen merkes det at Fanny har sovet på saken, og plutselig så får vi mye mer ut av det hele! Denne gangen så får jeg ha henne løs de første gangene (for å få opp tempo ut) og belønner hele økten med ball fremover. Nå begynner jeg å se at Fanny skjønner hva hun skal gjøre. Hun går målbevist fremover mot alley up'en, med ørene i fokus bakover mot meg der hun venter på klikket. Artig!! :-D

Lørdag 2:e pass:
Vi fortsetter med stå under innkalling, og nok en gang så får vi bekreftet at det Fanny har problemer med er avstanden mellom meg og henne, og ikke mellom henne og avstandsbelønningen (Cecilie med leverpostei) slik som hun faktisk har hatt tidligere. Skal begynne å bruke matten mere for å få frem en god stå, men trur også at jeg skal bruke ball som belønning bakover, slik at hun får springe mere. Ev å ha ball liggendes bak henne, men det bruker som regel å fungere dårligere.. Må ihvertfall lære inn avstandsbelønningen ordentlig først, slik at hun ikke springer og stjæler den :-)

Lørdag 3:e pass:
Kryp er noe vi begynte med forrige sommer på klikkertrenerutdannelsen, men som vi ikke har gjort noe med siden da. Derfor så begynner vi like så godt helt om fra begynnelsen :-) Klikk for bevegelse av et frembein, og etterhvert for et bakbein. Kjenner at jeg er litt for dårlig til å lese av henne når klikket skal komme, så blir noen bra som jeg lar vær å klikke og noen mindre bra som jeg faktisk klikker.. :-S Ja ja. Vi skal no gå tilbake helt hit nå først, så får vi se hva det blir til etterhvert. Lav kryp, dvs kryp i trav og ikke i galopp, er den beste og det er det vi skal ha tilslutt :-)

Søndag 1:e pass:
Siden Hanne så freidig under middagen lørdag sa at jeg trengte å bli kommandert, så fann jeg ut at ok, det skal vi trene på :-) Fri ved fot med ulike vendinger og holter, sakte og springmarsj stod på tapeten. Fanny var egentlig veldig veldig flink, og jeg begynte etterhvert å senke skuldrene litt jeg og.. :-) Kan egentlig ikke klage så mye på fri ved foten i vanlig marsj. Vi hadde noen dårlige helomvendinger til venstre (plutselig så er faktisk høyre litt bedre..), men ellers så gikk hun med god kontakt og fin intensitet.

Sakte marsj har vi plagdes litt med. Enten så går hun å setter seg hele tiden, eller så går hun for langt frem og skyter ut rompa.. Cecilie fann løsningen fortere enn fy, og at ting kan være så enkelt er jo helt vidunderlig deilig!! :-) Det går nemmelig ikke noe på Fannys sakte marsj, det hele har med min steglengde å gjøre. Når jeg går sakte marsj så går jeg med veldig korte skritt, og blir skjev (senker venstre skuldre og skyter høyre skuldre frem). For å bote på dette så skal jeg ta lengre skritt - beholde samme tempo, men ta lengre skritt. Og vips så var problemet løst! :-) Fanny gikk veldig bra i sakte marsj uten å hverken prøve å sette seg eller komme for langt forran, og jeg ser ikke ut som om at jeg har fått en jernstav opp gjennom ræva.. :-D Så enkelt var det å fikse det! :-)

Søndag 2:e pass:
Siste passet så sku vi trene på hva som skjer mellom øvelsene i en konkurranse. Jeg blir jo totalt kokkos av å være på en konkurranse, og mye av stressen ligger i at Fanny også snuser og demper så mye. Så for at jeg skal kunne slappe av mellom øvelsene (det er jo mye døtid på konkurranser..), så fikk vi prøve forskjellige ting som kunne hjelpe. Det vi fant ut passet best på Fanny var når jeg etter øvelsen strøk litt på henne og sa at hun var flink (mens hun satt i utgangsstilling), så dekket henne og gikk ifra henne for å høre på dommeren.. Når så dommeren har pratet ferdig, så skal jeg gå å stille meg der neste øvelse begynner (forutsatt at den ikke er alt for langt borte) før jeg roper Fanny inn igjen. Hun skal nå komme rett i frivillig utgangsstilling og er klar til å jobbe :-) Og det virket! :-) Ihvertfall på trening.. :-) Jeg kjenner at jeg sank mange hakk ned selv i stress, når jeg ser at hun ligger der klar å venter på meg, istedet for at hun går omkring og snuser slik som hun gjør ellers på konkurranser. Så jeg har stor tru på at dette kommer til å hjelpe meg selv til å få kontroll over mine nerver. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre, og hva som er forventet mellom øvelsene, og Fanny vet også at hun faktisk fortsatt er på jobb. Her må vi gjøre et arbeid, både med å få henne til å kunne holde konsentrasjonen lenger (fokus i utgangsstilling i laaaang tid, ikke bare 30 sek), og dette med å trene hva som skjer mellom øvelsene. Når hun ligger ned så ligger hun å lader, mens jeg står å høre på dommeren. Når vi så begynner å jobbe igjen, så er planen at hun skal være helt på nett :-) Så gjelder det bare å få satt alt dette sammen slik at vi ikke bare kan gå øvelser, men kan gå øvelser sammen med arbeidet vi skal gjøre mellom øvelsene - og alt dette med minimal belønning. Mulig at jeg også må lære henne å oppskatte kos mer, for idag så synes hun egentlig ikke at det er så stas.. Det er liksom pølse og godbit som er belønning. Klapp, kos og ros betyr svært lite :-)

Alt i alt så er jeg veldig fornøyd med helgen. Jeg har fått flere nye vinkler på hvordan man kan trene samme ting men med ulike hunder. Jeg har fått terpet inn at target i seg selv ikke er noe viktig (hvis de tar med snuten eller poten..) uten at det er adferden som den gjør før den prøver å touche som er viktig. Ved musematte (potetarget) så er det for å prøve å finne et område til hunden - ikke nødvendigvis at den skal stå akkurat der musematten er. Targeten må jo uansett ganske kjapt bort så... Finnes jo ikke musematter på stå under innkalling eller ruta uansett :-)

Ellers så har jeg lært meg viktigheten av å la hundene VELGE å jobbe selv. Nå har jeg jo ikke det problemet egentlig med noen av mine, men med Ken så var det veldig tydelig å se at han faktisk selv måtte finne ut at han må velge å jobbe - ikke å bli fortalt at han skal jobbe. Og dette med kriterier.. Når ting ble for vanskelig for Ken så utagerte han, så han må ha enkle ting som han kan eller tydelige/synelige ting som er lett for han å skjønne hva han skal gjøre. Når ting blir for vanskelig så melder han seg ut.. Det var også veldig lærerikt å se hvordan Cecilie taklet de ulike hundene, og hvordan hun på den måten la opp treningen. Hunder slik som Ken, Basse, Fanny og Asko trengte aktivitetsøvelser for å holde seg i gang. Mens eks den lagottoen trengte mere bli øvelser. Nå trenger Fanny også det da - for det sliter vi veldig med for tiden men.. Det skal vi no få til likevel :-) Utrulig bra kurs, og jeg håper virkelig at jeg får oppleve henne som instruktør flere ganger! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar