tirsdag 6. juli 2010

Lydighetstrening

Ikveld har vi vært på treningsbanen og trent sammen med hundeklubben :-) Veldig bra trening hvis jeg får si hva jeg mener selv - på alle hunder! :-)

Fanny fikk 2 runder ute, og kjørte flere ulike ting pr økt. Med noen sekunders pause i mellom selvfølgelig :-) Fint å få trent på 'legg seg' og gå i fra henne tils vi skal på konkurranse, og det ser ut som om at det fungerer fortreffelig! :-)

Første økt begynte vi med 5 utgangsstillinger før vi gikk over til 'gå forran i line' (har fått mine nye fancy targets idag så de måtte selvfølgelig prøves ut :-). Klikket først for snutetarget, før jeg begynte å gå frem og tilbake. Gikk egentlig veldig bra - fornøyd med treningen! :-) Guri hvis jeg hadde husket hva vi gjorde så (trur jeg må finne frem treningloggboka og assa.. Her skal det bli ordentlig trening fremover! :-)), men vi trente ihvertfall også hopp over hinder. Først så kjørte jeg selv med frivillig hopp fremover og belønning m ball, så fikk jeg Hanne til å hjelpe meg sånn at hun fikk hoppe mellom oss. Begynte rett frem, så i bue til høyre for å så avslutte med bue til venstre. Kjørte 5 fremhopp fra meg på alle unntatt den siste, da kjørte jeg kun 3. Fanny feilet kun 3 ganger, så må jo si meg fornøyd med det :-)

Andre økten så var det sitt og bli som var hovedfokus. Startet med 5 utgangsstillinger før jeg gikk videre å klikket for frivillig sitt i front. Måtte feile henne 2 ganger på utgangsstilling, før hun skjønte at jeg ikke ville ha det lenger. Men så fikk vi fine sitt, for å så gå over til sitt og bli. Brukte omvendt lokking med kattemat, og det fungerte ypperlig! 5 klikk for å bare sitte i ro når jeg prøvde å lokke henne bort, 5 klikk for å lokke henne bort og gå bakover + 5 klikk for å lokke henne bort og gå utover først til høyre og så til venstre. Meget fornøyd! En gang lot hun seg lure, og det var helt i begynnelsen! :-D

Har hatt en superflott trening, med masse god trening! Skal fortsette å trene slik som jeg gjør nå - korte økter, gjennomtenkt trening, og fokus på at hunden skal lykkes! Er så mye hyggeligere når man faktisk lykkes og får fremgang, enn når man kjører på 'adhoc-trening' som overhode ikke er gjennomtenkt og alt man prøver gjør man alt for lenge og treningen går heller dårlig enn bra.. Ikke bare er treningen mye bedre for hunden, og mye mer moro, men den er jo faktisk mye bedre for meg og! :-) Jeg blir jo så mye gladere av å kunne trene hunden til å få det jeg vil ha, og ikke når jeg slurver og egentlig ikke vet hva jeg holder på med.. Så skjerpings i treningen skal til ja, for nå blir den så bra atte!! :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar