søndag 18. juli 2010

Flying og markering

Ble brukstrening idag og, tross regn, regn, regn og mygg å knott :-S
Ja ja, heldigvis så glemmer man det meste når man er i skogen, så fint gikk det likevel :-)

Kjørte flying på Fanny idag, med Elin og Hanne som flinke figuranter :-)
Er veldig fornøyd med Fanny, og kanskje litt mindre fornøyd med meg selv.. Synes fortsatt at det er litt vanskelig å finne gode gater, og det som jeg trur er så bra er plutselig ikke så bra når jeg snur meg tilbake igjen.. :-S Heldigvis så bryr seg ikke Fanny så veldig mye om det akkurat, hun håndterer det fint alikavel :-) Men jeg kan absolutt bli bedre til å finne gode gater å dirigere figuranter på plass ja...

Runde nr 2 så kjørte vi markering med 2 dummyer. Først kaster Hanne, så kaster Elin. Sender Fanny på dummyen Hanne kastet, og hun springer til Elins.. Flinke folk fjerner dummyene og vi prøver på nytt. Samme opplegg, men denne gangen så velger Fanny å gå dit jeg sender henne, dvs til Hannes. Flott jente! :-) Sender henne så ut til å hente den som Elin kastet, og hun søker å søker å søker... Leeeeenge.. Og nært, så hun burde ha slått på den, men ikke sa nicke.. :-S Hun leter videre, utvider feltet, søker en helt del borte hos Hanne, tilbake hos Elin igjen men finner den ikke. Er faktisk imponert over hvor godt å lenge hun søker, og jeg liker godt at når hun har søkt en GOD stund så øker hun faktisk tempoen i søket. Akkurat som om hun tenker 'jammen noen plass må den jo være!' å legger inn et ekstra gir og enda mer besluttsomhet.. Dessverre så finner hun den ikke, uten velger etterhvert å komme tilbake til meg. Jeg setter henne, peker riktig vei og sender henne ut igjen. Hun starter med like god fart og besluttsomhet, rett ut men klarer av en eller annen grunn ikke å få dummyen i nesen :-S Også denne gangen så leter hun LENGE og tilslutt så finner hun den faktisk - heldigvis! :-) Jeg kunne jo selvfølgelig ha valgt å avbryte å startet alt på nytt igjen, men jeg må si at jeg er imponert over hvor bra hun søkte, og jeg faktisk ville at hun sku få lykkes og siden hun faktisk var veldig uthållende i søket, så hun fikk no bare fortsette. Jeg har ingen anelse om hvorfor hun faktisk ikke fikk teften i den, for hun var nært den flere ganger, men.. Heldigvis så fann hun den som sagt til slutt, så vi kom velberget fra den tross alt :-)

Elin kastet ut på nytt, det samme gjorde Hanne. Sendte henne på nytt til Elins, men hun ville gå på Hannes. Så vi avbryter og gjør det hele på nytt igjen. Denne gangen så er jeg klar over at hun faktisk må lykkes siden Fanny begynner å bli rimelig sliten nå etter et langt søk i forrige runde, så jeg velger å sende henne ut på den som kastet sist og der minnebildet dermed er sterkest, dvs i dette tilfelle Hanne. Hun klarer det fint, men sliter faktisk litt med å lokalisere dummyen også denne gangen. Ikke mye søk, men hun sirkler litt rundt der hun vet den ligger før hun slår på den og tar den.. Etter mye grubling så har jeg 2 mulige forklaringer (ev bortforklaringer.. :-D) til hvorfor hun hadde så vanskelig for slå på den. 1) den ene dummyen har legat lengst inn i bilen under hele vinteren, og var dekket av støv å skitt når jeg plukket den frem. Kanskje ikke støvlukt var det som Fanny forventet å lete etter, ev at den kanskje rett og slett luktet lite.. 2) er at jeg sprayet bilen med myggmiddel rett før Fanny sku ut i skogen, og at hun dermed akkurat nå faktisk var tilfellig nedsatt i luktesansen. Var ganske mye myggmiddellukt i bilen ja.. :-S Jeg vet ikke. Normalt så bruker hun slå på de fint assa.. Men uansett grunn (forklaring eller bortforklaring..), så må jeg jo faktisk bli litt flinkere til å sette kriterier som gjør at hun lykkes. Så neste gang så trur jeg rett og slett at vi skal gå ned til å trene markering med bare en dummy, før vi øker antall til 2 stk. Og så skal jeg unngå å spraye bilen med myggmiddel, tross at de stakkars hundene faktisk hadde fullt med mygg hos seg.. :-S Fanny hadde jo 4 mygg bare på ene øyet, stakkar! :-(

PS. Glemte jo å skrive at jeg kjørte 3 runder med kassetrening på Fanny igår, mest egentlig bare for moro skyld :-) Hun var flink, og skjønte ganske fort hva poenget var. Dvs å stå oppe på boken, og bevege bakfotene :-) 2 flyttninger med bakpotene var nok, og hun måtte starte bevegelsen selv. Gikk helt fint det :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar