mandag 19. juli 2010

Melding

Idag hadde jeg bestemt meg for å jobbe videre med meldingen, og var faktisk veldig flink å laget treningsplan før jeg dro på treningen.. :-) Gikk nesten helt etter planen og, ikke ille! :-)

1:e økt så kjørte jeg først 5x frivillig utgangsstilling. Alle rett :-)
Så kjørte jeg 5x 'vis mann', dvs å komme i utgangsstilling for å så få kommando 'vis mann' der Fanny springer til en figurant å blir belønnet. Her feilet hun en gang, men det var fordi at utgangsstillingen var for dårlig.. 80% riktig med andre ord, så vi går videre. Steg nr 3 var da å holde bittet i munnen, sittende i utgangsstilling, og så få kommando 'vis mann'. Her balet jeg veldig første gangen, tullet med linen og ble rimelig forvirret selv, så Fanny slapp løsbittet etter en liten stund... :-S De andre 4 gangene gjorde hun alt riktig, dvs når jeg plukket bort moment med å ta på line og si takk for å slippe løsbittet før hun fikk 'vis mann' så gikk det egentlig helt fint :-) Må trene mer på bare moment med å holde løsbitt mens mamma tar på linen før jeg tar det inn i treningen igjen.. :-)

2:e økt så kjørte jeg først det samme som sist gang, dvs Fanny sku komme i utgangsstilling, hun tar løsbittet og får 'vis mann'. Her hadde hun alle rett, så da er det bare å gå videre :-) Så begynner jeg å tulle litt.. Fanny har egentlig utgangsstilling til venstre, men likevel så presenterer jeg løsbittet henne på høyresiden, hun går rundt, setter seg i utgangsstilling og får 'vis mann'.. Får 4 av 5 riktige, men er det dette jeg vil da?!! Jeg vil jo egentlig at hun skal komme inn til venstre i utgangsstillingen, så hvorfor har jeg henne til å gå rundt?! Hm... dårlig planlegging og en litt konfundert Emma... men siden hun har 80% så bestemmer jeg meg for å gå videre etter planen min, og det er da at figurant holder løsbittet, presenterer det for Fanny, Fanny springer inn, rundt meg og setter seg i utgangsstilling. Får så kommando 'vis mann' og belønning hos figurant (fikk all belønning hos figurant idag, unntatt når jeg kjørte de første utgangsstillingene selv). Her ser jeg at Fanny er litt usikker, hun begynner å kjekse litt og farten daler.. Kjører 3 runder (som for så vidt var greie tross at jeg ser at det plutselig kom litt kjeksing og lavere fart) før jeg avbryter. Ikke fornøyd, og det har nok egentlig ikke så mye med Fanny å gjøre, men litt med meg selv som fortsatt tenker litt på den høyreinnkomsten, og selvfølgelig på hvorfor kjeksing og lavere fart kommer..

Så til neste gang. Mer momenttrening på det å faktisk få løsbitt hos figurant å så springe inn til meg slik at vi får bort kjeksing og får opp farten igjen. Og så vil jeg også legge til det å ta på bånd før 'vis mann', den delen av momentet må jeg også trene separat for å ha en god nok hold fast. Til sist så vil jeg også presentere løsbittet rett forran meg, ev litt til venstre, slik at jeg får venstre innkomst på utgangsstillingen slik som jeg har ellers... Så da er det bare å håpe at jeg husker dette til neste gang... :-D Egentlig lydighetstrening i morgen, så kan jo fort hende at jeg kjører det da :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar