fredag 16. juli 2010

Frivillig rygging i front

Fanny har jo kunnet dette før (om enn bare noen få skritt), men nå er det svært lenge siden vi kjørte frivillig rygging i front. Og jammen var det vanskelig og! Litt frustrert Fanny som ikke skjønte hva jeg ville i det hele tatt. Fikk både sitt, ligg, kryp, rulle rundt, død, utgangsstilling, halsing og til å med prøve åpne kjøleskapet tross mangel av ekstra håndtak.. men ingen rygging. Hmm.. så hva gjør man da? Gikk til å bare belønne stå, slik at hun skjønte at det var noe med stå i front som gjalt. Hun fikk også litt hjelp med at jeg gikk mot henne, og da rygger hun bak slik at jeg fikk belønnet det. hun rygger også på kommando 'gå bak'. Gikk mindre og mindre emot (uten kommando, det prøvde jeg bare en gang for å se hvis hun husket det da..), tilslutt så lutet jeg meg bare litt fremover, og hun rygget.. Men når jeg fjernet hjelpen (dvs at jeg 'trykker' henne bakover med kroppen min), så satt ryggingen fortsatt svært svært langt inne... Hmm.. mere ståtrening, og belønnet hele tiden bak henne. Kom så langt at jeg fikk henne til å begynne å tenke bakover (ingen forflyttninger med potene, men hun lutet seg bakover), før vi avsluttet. Frivillig rygging i front sitter tydeligvis absolutt ikke noen plasser tross at jeg belønnet flere rygginger med hjelp:-D Men men. Hun får til i morgen på seg å tenke seg om, så regner jeg med at hun har funnet ut hva vi faktisk holder på med.. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar