tirsdag 2. februar 2010

Oppsummering 2009

Bedre sent enn aldri heter det jo, og her kommer endelig oppsummeringen av 2009 :-)

Målet for 2009 var:
- Få Viltsporchampionat
- Starte i lydighet klasse 2
- Få opprykk til lydighet klasse 3
- Starte i bruks kl D
- Få opprykk til bruks kl C

Det vi har gjort er:
- Startet i kl 2 lydighet, med 2 pr som beste resultat
- Startet i kl D bruks
- Fått opprykk til kl C bruks
- Blitt Norsk Viltsporchampion

Vi har fortsatt med jakttreningen litt, og blandt annet vært på et klikkerkurs i jakt. Fanny synes absolutt at jakttrening er moro. Hun er fin i søket og går nå ganske store søk. Vi har fått trent en gang med fugl (gressand) på vann, og det gikk bra :-) Fanny var kjempeivrig og det ble litt piping (vi må fortsatt jobbe med det..), men hun tok den og kom i land med den :-) Dette var før vi var på jaktkurset, og på jaktkurs så fikk hun i tilegg apportere kråke og måke, hvilket gikk bra.

Vi har også gått klikkertrenerutdannelsen til Canis i Trondheim, hvilket var kjempeartig :-) Vi kan jo allerede mye av det som ble presentert men man lærer jo bestandig noe nytt uansett. I tilegg så har vi fått mange nye, hyggelige venner :-) Oppdretterkurs del 1 har vi også deltatt på, hvilket var veldig nyttig for oss som nyoppstartede oppdrettere.

Når det gjelder konkurranse i lydighet, så kan jeg ikke skylde på Fanny at vi ikke har nådd målet vårt. Konkurranse krever trening, og når jeg slurver med det - i tilegg til at jeg er hypernervøs sånn at Fanny demper som fy - så går det som det går. Men de konkurransene vi gikk i høst i Tromsø er jeg likevel meget fornøyd med. Jeg følte kanskje at jeg selv hadde bittelitt bedre kontroll på nervene (lett å si sånn i etterkant.. Når det stod på så var beina gele og pulsen i 350 :-)) og ikke minst så klarte jeg å fokusere litt mer på Fanny. Så at vi ikke klarte opprykket likevel - vel, det får vi vel fikse i år istedet :-)

Bruksmessig så er Fanny helt topp. Vi har konkurrert 2 ganger i kl D med kjemperesultater begge gangene (270 og 284p). Det må være lov å skryte, for jeg er kjempefornøyd :-) Vi har endel igjen i lydighetsbiten til kl C, så må legge oss i trening her.. Men det er utrulig deilig å konkurrere i skogen assa! :-) Mye bedre å la Fanny gjøre all jobb, slik at jeg bare kan konsentrere meg om å følge etter :-)

Norsk viltsporchampion har hun også blitt. Og det på en helg :-) Vi hadde jo en 1pr fra bevegelig prøve fra 2008, og har i 2009 gått 2 ordinære prøver. Begge med 1 pr og 2 plassering :-) I tilegg så ble hun også helgens beste hund - moro!! :-) Spor er ihvertfall noe som Fanny kan, og det er deilig å se henne jobbe. Hun er utrulig flink lille pia mi.. :-) Den ene dommeren mente at det var den beste hunden han noen gang hadde gått bak, og den andre sa at hun sporet som en Bayersk Viltsporhund - hvilket tydelig sku være et meget godt kompliment :-)

Generelt så har 2009 vært et hektisk år. Vi har ikke fått deltatt på alle de konkurranser som jeg i utgangspunktet hadde planer om, men det er sikkert like bra :-) Sliter fortsatt med mine konkurransenerver og de ødelegger dessverre endel.. Men men. Vi må vel bare fortsette å konkurrere sånn at jeg får mer trening. En gang må det jo gå bra.. :-) Det blir selvfølgelig endel konkurranser også i 2010, men det blir ikke før til høsten. Nå i vår skal vi kose oss med valper - men mer om det i planer for 2010 :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar