lørdag 23. mai 2009

Brukskonkurranse kl D

Idag har vi vært på vår første brukskonkurranse! :-)
Det var en morsom opplevelse. Jeg var dritnervøs i maaaange timer før vi endelig fikk starte (var for så vidt nervøs gjennom hele lydighetsdelen..), men kan jo ikke annet enn å si meg fornøyd :-)

Startet med budføring. Her måtte jeg dobbelkommandere henne og tom bruke håndtegn for å få henne ut. Men når hun gikk ut, så gjorde hun hele budføringen kjempebra :-) Trur nok at det var mine nerver som spilte oss et litet puss her + at det var nettopp sprayet med spraymaling der vi sku stå.. Normalt så hadde hun gått ut på første kommando, men normalt er ikke heller mamma en gelemann med puls i 390! :-) Vi fikk en 8'er (8x2=16p) på den med trekk for dobbelkommandering.

Så var det dags for lydighetsdelen.
Fellesdekk i 3 min gikk bare fint - 10p x 5 = 50p.

Linførigheten bærer litt preg av kokkomamma, men viser også godt hva vi sliter litt med :-) Hadde både høyre - holt, og venstre - holt hvilket hun da får trekk for skjev sitt. Den skjeve sitten må vi jobbe med assa.. :-S Ellers så sa han at hun hadde meget bra kontakt under lineførigheten, men at hun da henger litt i svingene (ja, spes høyre.. vet det :-)) og så var de disse litt skjeve holtene da.. :-) Fikk 8,5p x 4 = 34p for lineføringen.

Gå forran i line nullet vi som forventet :-) Vi har jo aldri trent den :-)

Dekk under marsj - igjen litt preget av kokko mamma. Hun følger ikke etter i en gang når jeg starter fri ved foten så får poengtrekk for det. Men dekker veldig bra, og han sa at øvelsen var kjempebra unntatt det lille rotet i begynnelsen da.. :-) 9p x 2 = 18p.

Innkalling. Hm.. Her var jo jeg kjemperedd at hun sku stoppe og nistirret på henne hele tiden. Tvert i mot hva jeg har sagt at jeg sku gjøre! Sku jo se ved siden av henne hadde jeg bestemt meg for.. :-S Innkallingen var ok, men fikk trekk for fart, noe som jeg er helt enig i :-) Hun var ganske nølendes og hadde nok stoppet hvis jeg ikke plutselig kom på etter halve strekninga at jeg ikke sku se på henne :-) Så hun kom hele veien inn, og fikk 9p x 2 = 16p for den :-)

Apport. Den liker hun jo da, men også her veldig treig inn.. :-S Nå bare i trav, så han trakk 2p hvilket han gjorde helt rett i! :-) 8p x 4 = 32p. Mer apporttrening, og mer fokus på fort inn... Trav er ikke godt nok! Det begynte hun forresten med igår så.. .:-S

Fritt hopp over hinder med sitt. Her hopper hun fint ut, setter seg litt skjevt og får en berøring på tilbake hopp. 8p x 4 = 32p.

Totalt i lydigheten så fikk vi dermed 184p av 230p.

Spor. Meget morsom og lærerik øvelse :-) Vi forserte 4 bekker og klatret både bratt opp og ned... Var likefor jeg snudde når jeg gikk det ut, for å be om en annen plass å legge på assa.. :-S Var ikke akkurat enkelt terreng - trur aldri Fanny har gått et så vanskelig spor før! :-) Men hun gikk det som en dronning. Har jo aldri gått over bekker tidligere (annet en slike som man bare trør over), og første bekken brukte hun god tid på begge sider av bekken for å være sikker at det var der mamma faktisk hadde gått :-) Deilig synes no jeg, som kom hæseblæsemdes etter.. :-) Plukket første pinnen fint, men hadde litt trøbbel med avlevering siden vi da fortsatt var oppe på en steinur, og hun var nedenfor. Men men. Gikk fint det og - jeg måtte bare komme meg ned først :-) Andre pinnen var rett etter bekk nr 2, og her stopper hun i bekken når hun er på tur inn igjen. Jeg ber om å få pinnen, og hun slipper den i bekken.. Selvfølgelig.. :-S Prøver å få henne til å hente den på nytt, men dommeren sier at jeg bare skal la den gå (den for jo avgårde nedstrøms :-)), han hadde sett nok han :-) Sluttpinnen plukker hun også fint, og jeg holder på å dø.. :-) Herregud. Har ikke kondis for 5 øre, og ihvertfall ikke i det bergsklatringsterrenget der! :-) Men men. Fanny får en 10'er for sporet, og hun gikk jo kjempebra da :-) Trur hun sikkert syntes det var et morsomt spor - over bekker, ned og opp gjennom fjellsiden.. :-) 10p x 7 = 70p. Spesialøvelsen (budføring + spor) fikk hun dermed 86p av 90p på - så det må jeg jo si meg fornøyd med! :-)

Totalt så fikk hun dermed 270p og opprykket til kl C er i boks! :-) I tilegg så vann hun klassen, med en ung og vakker Cornelia på andreplass :-) Kan jo ikke si annet enn at jeg er fornøyd, og tross at sporet virkelig var et av de verste spor jeg gått (i vanskelighetsgrad assa..), så må jeg jo bare ta hatten av meg til lillepia som håndterte det som en drømm.. Hva så hvis jeg faktisk måtte be henne om å vente av og til når jeg sku komme opp eller bratte plasser..? Hun håndterte sporet helt supert, og jeg trur nok hun storkoset seg :-) Flinke jenta til mamma!! :-)

1 kommentar:

  1. Grattis "kusin" Fanny!
    Du är bara så himla bra! Jag önskar att jag blir så duktig som du när jag blir stor. Fast det är ju klart, jag ska ju hitta fåglarna i skogen. Men spår tycker jag om. Det är så spännande och matte tycker att jag är så duktig hela tiden :)
    Ha det så bra! Voff! /Leia

    SvarSlett