mandag 6. april 2009

Dagens trening

Har satt meg som mål å kjøre 2 pass med trening nå i påska - hva har man ellers hele dager fri før? :-) Dagen idag fikk vi faktisk kjørt det, så får vi se hvor flinke vi er i morra..

Første passet kjørte vi på parkeringsplassen til Barduhallen. Greit å være der - nesten ikke glatt i det hele tatt. Trente stå under marsj, og fikk noen fine på slutten før vi gav oss. Etter helgens kurs så prøver jeg å være mer bevist på hva jeg skal trene, og følge opp 80% regeln. Gidder ikke å skrive ned kriterieplan og loggføre, men lager i det minste en ganske detaljert plan i hodet mitt.. Sen at det ikke er så mange ting som får plass i hodet mitt i gangen, er en helt annen ting! :-)

Begynte ihvertfall å klikke kun for å stoppe under baklengs marsj (trente jo masse stå igår, så satset rett på at hun sku tilby det, og det gjorde hun :-). Latenstid på å stoppe var på 10 sek, og i stort sett så låg hun rundt 4 sek så det gikk jo fint. Klikk avsluttet øvelsen, og jeg belønnet hver gang med ball bak henne. Kjørte kun en runde (5 rep) av det første kriteriet, siden hun hadde 100% på den, så her hopper vi videre :-) Runde 2 bestod av å drøye klikket litt (2 sek), og det gikk like fint som runde en - videre til neste steg i kriterieplanen min hvilket var å drøye klikket i 4 sek. Dette fungerte nesten like bra, hun feilet en gang, men det var på å komme inn i ståen (plutselig så var det veldig greit å gå lenge etter mamma mens hun gikk bakover :-)), så vi kjørte denne runden 2x5 rep, før hun fikk pause.

Etter pausen så var planen at vi sku ta baklengs marsj i springtempo. Nå hoppet vi galant over til å bruke ståkommando - de før pausen var alle frivillige stå. Fikk tre feil, så kjørte også denne serien 2 runder, og andre runden så fikk vi 100 % og dermed "opprykk" til neste del på planen :-) Her tar vi litt store hopp av og til (vi har jo kjørt denne øvelsen mange ganger før..), så dermed så ble det nå litt fri ved fot før vi til slutt kjørte hele øvelsen i en gang. Hun feilet en av fem ganger (og det var første gang - hun rørte på seg når jeg kom opp ved siden igjen, før jeg rukket å kommandere fot), men de andre fire gikk egentlig over all forventing. Når jeg går rundt så belønner jeg med ball fremover i et håp om at hun skal ha fokus fremover og dermed ikke snu seg mot meg når jeg går rundt.. Hadde ikke ball som avstandsbelønning, men det fungerer jo bra det og. Da står hun enda sikrere i ro (eller ihvertfall så trur jeg at hun gjør det :-)).

Andre passet var på hverdagslydigheten, og der trente vi fri ved fot, rett frem og med vinkel til venstre. Kun vanlig marsj. Det gikk kjempebra - belønnet mest med pølse men av og til også med ball. Fanny hadde god intensitet og syntes nok at det var litt morsomt å få trene noe annet enn å være i ro hele tiden :-) Fikk også trent litt linførighet og kontakt sammen med de andre hundene. Vi stod på ledd alle sammen, og mens en hund gikk slalom mellom de andre, så fikk de som stod på linje trene kontakt. Fanny var flink også her, men måtte stoppe opp/avbryte 2 ganger da hun plutselig såg på en av de hundene vi sku passere. Men men, pytt pytt. Gikk jo definitivt 300 ganger bedre enn med lille snorkefrøken Selma :-) Selma bare bjeffet og morsket seg opp mot Nelly og Frida (og spes Nelly) - ikke vet jeg hva hun styrte med, men jammen sku no de to sorte flattene få vite hvem som faktisk var størst her i gata! :-S

Helt på slutten så kjørte vi en fellesdekk, med synlig fører denne gangen. Fanny var faktisk litt urolig, og flyttet seg 2 ganger (nærmest som et litet hopp for å få rette seg opp litt, men var liggende hele gangen), og satte seg opp en gang. Helt på slutten så kom hun også plutselig farendes når jeg begynte å hoppe - hun trudde vel helt sikkert at hun var ferdig da, men akk så feil man kan ta! :-) La henne igjen, og trente enda mer på hopp og sprett og dans forran henne, og da lå hun flott. Lurer litt på om det ble kaldt på magen av å ligge på isen, at det var derfor hun var litt sånn smårar med sine smårykk.. For hun har aldri gjort sånn før. Greit at hun på en dårlig dag kan reise seg, men sånne små liggendes hopp har jeg aldri sett før :-) Hvem som vet.. Trur nok at jeg må gå inn i litt kortere ligger (nå låg de i hvertfall 4 min, om enn at hun da som sagt ikke låg helt i ro hele tiden..) bare for å være helt sikker på at hun faktisk blir liggende stille. Nå har jo ikke fellesdekken vært et problem sånn sett, men idag var den jo ikke helt på topp, så er vel bare å senke kriteriene litt og belønne oftere slik at det ikke blir et problem av det :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar