tirsdag 24. februar 2009

Kontakt, lineførighet, avstandskommandering, innkalling, kjegla

Igår var det hverdagslydighet med klubben og det var mange hunder der - morsomt! :-) Jeg og Fanny trente kontakt, lineføring (begynte med vendinger under springmarsj) og avstandskommandering. Kontakt er hun jo fin på - bryr seg ikke så mye om de andre hundene, men må ha vært litt dårlig på å klikke noe i det siste, fordi hun hadde faktisk litt fokus på hånden min istedet for øyene. Det bruker hun ikke ha.. Så skjerpings Emma! :-)

Lineføring gikk og bra. Veldig bra rett frem, fine vendinger (spesielt til venstre, høyre så er hun litt etter noen ganger, ønsker henne enda tettere og mer frempå) i vanlig marsj. I springmarsj så ble vi begge litt redd at jeg sku trø på henne akkurat i svingen, så hun går litt unna (0,5m kanskje) akkurat da. Trur nok at jeg må prøve å ta det litt mer i sakte springmarsj først sånn at vi lærer oss å stole på føtene mine :-)

Kjørte også litt avstandskommandering, og her så er det veldig tydelig at hun har trent mye frivillig adferd igjen :-) Hun har litt makk i ræva for å si det mildt, og spretter litt opp og ned. Til og med frivillig kryp fikk jeg (noe jeg aldri har fått før..) siden hun faktisk ikke klarte å ligge i ro. Men fikk ikke belønnet den siden 1) jeg var for treig 2) jeg faktisk kjørte under kommando.. Her er jeg litt usikker og hva som er lurt å gjøre. Jeg får jo aldri frivillig kryp, så burde jeg ha belønnet denne? Eller skal jeg være tro til det jeg faktisk trener? Hm... Hvem som vet :-)

Halsing kjørte vi også litt utav - bare sånn for gøy! :-) Halsing er morsomt, men hun har enda ikke jevn, sterk hals uten den blir litt sånn til og fra.

Etter passeringskurset (som vi har på mandager etter hverdagslydigheten), så trente vi litt innkalling og kjegla. Kjørte først 2 strake innkallinger - veldig bra fart og var superfornøyd med de. Så kjørte jeg innkalling med stå, og her var farten fortsatt like bra både før og etter ståen. Med så mye fart, så tar det lenger tid å stoppe, men hun prøver no i en gang jeg sier "Stå":-) Bruker ikke ball bak henne lenger da jeg føler at den ødelegger tempoen, uten belønner heller med ball i en eller annen rikting sånn helt plutselig. Prøver å variere med belønningen enten på stå eller på at hun må kjøre hele kjeden, men i hovedsak så belønner jeg hele kjeden. Må si at jeg liker den mye bedre nå, enn her i januar :-) Vi må som sagt terpe på selve stoppen slik at den blir enda bedre, men farten er tilbake både før og etter ståkommandoen, så det er jeg fornøyd med! :-) Sen så må vi tydeligvis trene litt sitt og bli og - hun hadde noen der hun reiste seg og gikk etter meg igår så.. :-) Men men. Litt frem og tilbake her i verden går det jo :-)

Kjegla kjørte vi og igår, og den går fint på kort avstand. 5 m - inget problem. Hun springer frem på kommando (bra galopp frem), står og kommer tilbake (litt saktere galopp siden hun bruker sikkert 2-3 m på å snu seg når hun skal inn på plass..). Men så var det jo dette med avstand da... Igår så var jeg faktisk litt trollet, og hadde en avstand på 15-20 meter tenker jeg, der jeg bare rett og slett står og venter henne ut. Det nytter ikke å kommandere henne ut på en slik avstand siden hun da ikke springer hele veien frem. Det gjør hun for så vidt heller ikke når hun gjør det frivillig enda, men det gikk fortere og fortere, og ble færre og færre stopp underveis, slik at det går fremover også der :-) Her trur jeg faktisk bare at jeg skal gå tilbake til å trene frivilling inn til kjeglen, og stå breved kjegla. Hun har en tendens til å stoppe litt før... :-S Det merkes godt at hun var usikker på hva hun egentlig sku gjøre, og hun tilbydde en hel masse ting på tur ut til kjegla. Halsing, sitt, ligg (på lang avstand :-)) osv. Men trur hun begynte å skjønne tegningen så smått tilslutt, så er spent å se hvordan hun takler det neste gang :-)

Belønning idag bestod i hovedsak av godbiter på rolige øvelser, og ball på innkalling og kjegla. Flink jente er hun, enda vi har endel igjen assa.. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar