tirsdag 30. desember 2008

Oppsummering 2008

Da året snart er over, så tenkte jeg å ta en oppsummering over hva vi sku prestere vs hva vi har prestert :-) Ikke alle mål ble innfridd, men så ble også nye ting lagt til sånn helt plutselig så..:-)

Målet for 2008 var:
- Ta appellmerke (bronse)
- Starte i kl 1 lydighet
- Få opprykk til kl 2 lydighet
- Starte i kl D bruks
- Få opprykk til kl C bruks

Det vi har gjort er:

- Startet i rallylydighet, nybegynner
- Startet i kl 1 lydighet
- Tatt appellmerke (sølv)
- Fått opprykk til kl 2 lydighet
- Startet blodsporsprøve (både ordinær og bevegelig)
- Fått 1 pr på blodsporsprøve (bevegelig)

I tilegg så har vi litt sånn uventet begynt med jakttrening, men vi ikke er startet noe i det enda :-) Jakttrening synes Fanny er helt topp, og hun er forbausendes flink synes jeg. Hun tar dirigering - med tanke på hvor lite vi har trent - bra, og går ut gang etter gang med samme iver når jeg sender henne ut. Vannapport er nok hennes største problem da hun her blir alt for ivrig og dermed begynner å pipe. Så det må vi jobbe med :-) Tjuvstart på vannapport er også noe vi må være obs på.. :-)

Lydighetsbiten da? Rent generelt så synes jeg at Fanny har hatt en god utvikling. Hun har blitt mye mindre sensitiv for forstyrrelser, og synes at det er helt greit å trene med mamma uansett hvor mange hunder og andre forstyrrelser (i stort sett ihvertfall) som er rundt omkring. Det er nok den kontakten som gjør at vi også har kommet oss så langt som vi faktisk er, for Fanny er flink assa! :-) Er ikke hunden det skorter på, men fører..:-) Selv har jeg også blitt bedre rent konkurransemessig. Jeg har funnet ut at jeg ikke konkurrerer, men at vi kun er der for å trene. Det gjør at jeg ikke setter så stort press på meg selv, og når jeg klarer å oppføre meg, så klarer også Fanny det. Hun er ellers veldig ømfintlig på hvordan mamma oppfører seg så.. :-) Oppfører jeg meg, så gjør hun også det :-) Sen så lærer vi jo hele tiden hvordan vi skal trene da, og jeg er glad at Fanny er den ukompliserte hund som hun faktisk er :-) Godt å ha en hund som takler at fører gjør feil etter feil etter feil og så plutselig skal vi lære om og så blir det rett.. :-)

På brukssiden så har det også skjedd litt. Vi har vært bruksrekrutter i år, og spor er det som vi har fokusert på, men har så vidt også vært innom rundering bittelitt. Fanny går nå trygt på sporet, og plukker pinner i en fei. Jeg må fortsatt bremse endel da hun er litt kjapp, men det har blitt mye bedre ila sommeren. Kanskje spesielt etter blodsporstreningen så ble hun roligere i sporet. Vi har også prøvd sporopptak en gang, og det gikk bra. Jeg merker kun sporstart og sporslutt - resten av sporet og antall pinner får vi finne ut etterhvert. Hun har gått opp mot en 600m langt spor, max antall pinner har vært 14 og lengste leggetid har vært 24 timer. Men det var bare en test for å se hvis hun syntes at det var interessant eller ikke :-) Det gjorde hun! Tok sporet og sporet veldig bra faktisk! :-) Normal liggetid har vært mellom 20 min til 2 tim. Vi har også gått en treningskonkurranse (på ukeskurset for rekruttene), og der fikk hun nok poeng til opprykk til kl C, men det var før vi ødela sporingen med blodspor.. :-)

Blodspor ble litt sånn plutselig "det vil vi gjøre!", og gikk utover vanlig bruksspor. Når vi trente blodspor så sluttet pinner i sporet å være interessant, hvilket gjorde slik at vi ikke fikk startet i bruks i år likevel. Men når det gjelder blodspor så har vi nok fortsatt endel igjen å trene med forstyrrelser, og ikke minst så må jeg bli flinkere til å lese henne ved sportap. I stort sett så takler hun blodoppehold meget bra, men når vi var i Harstad og gikk ordinær blodsporsprøve så ble det alt for mye forstyrrelser i sporet. Sauer og fersk elgtråkk gjorde at hun mistet sporet og hadde vanskelig for å finne det igjen. Jeg på min side var veldig usikker på hvor hun hadde mistet det, så må bli flinkere til akkurat det.

Alt i alt så er jeg veldig fornøyd med året som har gått. Vi er på god vei på øvelsene i kl 2 lydighet, og både jeg og Fanny synes at det er artig å jobbe. Vi trives nok best ute i skogen, men lydighet er også gøy. Jeg er sjeleglad over at jeg har en så flott hund å jobbe med - alt man presenterer for Fanny gjør hun med største iver og glede! Hun overrasker stadig over hvor lett hun tar nye ting, men jeg vil jo også tru at det er nettopp fordi vi faktisk trener så bredt. Hadde vi kun fokusert på en ting så hadde vi nok kjappere fått resultater innen akkurat det området, men vi trener på så mye forskjellig at hun faktisk også lett kan assosiere mellom de ulike tingene. Eksempelvis som når vi trente rundering og uken etter sku prøve jakttrening før første gang. Når jeg da pekte utover og sa apport så sprang hun rakt ut helt tils hun kom på en apport. Ikke for at jeg trur at hun viste at hun sku apportere noe der ute, men fordi vi uken før hadde trent rundering ved å sende henne ut å finne folk fra midt linjen. Nå var det ikke noen person hun fann, men en dummy går jo helt fint det og! :-)

2008 har vært topp, både jeg og Fanny har lært oss masse.
Vi gleder oss til 2009 og de utfordringer det bringer :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar