onsdag 17. desember 2008

Mere kjegla

Idag var egentlig Per-Eirik og Selma på nybegynnerkurs i klikker, men jeg hadde Fanny med meg slik at jeg fikk kjørt et par korte runder ute mens de trente inne.

Denne gangen så hadde jeg den ordentlige kjegla, og første runde ble kjørt med frivillig inn til kjegla og stå-kommando når hun var fremme. Fanny vet at hun skal stille seg opp nå, så lurer på hvis jeg faktisk skal fjerne ståkommandoen, og heller bare kjøre alt frivillig.. Belønnet med pannekake idag, og litt ball av og til for å løse ut skikkelig. Det var mørkt og glatt ute, så Fanny hadde ikke helt sin vanlige fart, men jeg skylder på underlaget..

Andre runde så begynte jeg først med litt fri ved fot, frivilling utgangsstilling og ellers litt kontakttrening. Det har ikke blitt så veldig mye kontakttrening i det siste, og jeg kjenner at vi trenger å trene dette litt på nytt igjen... Hun går fint ved siden, men dipper av og til ut for å kikke på noe annet i en sekund, før hun er tilbake i kontakt igjen og det liker jeg ikke.. Så vi må nok prioritere litt mer kontakttrening og fremover..

Etter fri ved fot så kjørte jeg noen kjegler igjen - øket kjapt avstand til ca 6-7 m. Belønnet fortsatt ved å gå frem. Etter noen slike repetisjoner så kjørte jeg noen innkallinger fra stående posisjon ved kjegla. Her hadde ikke Fanny så veldig høy fart akkurat, men det var jo galopp og det var glatt ute.. Helt til sist så sku jeg bare teste (slik som vanlig :-)), så kjørte et par hele runder ut til kjeglen. Med kommando. Hun husker tydeligvis "kjegla" fra tidligere treningi oktober en gang, for hun sprang rett ut (fra utgangsstilling) til kjegla og stilte seg der. Første gangen så stod hun kanskje litt vel langt unna, jeg foretrekker at hun står med fremføtene ved kjeglen, men andre gangen stod helt perfekt. Jeg brukte da ikke ståkommandoen uten lot hun stå på eget initiativ (som jeg sikkert heller ikke skal gjøre..) og det fungerte helt fint. Kallet så inn og fikk en fin avslutning med lek med ball :-) Måtte flire til henne da.. Det var jo litt mørkt ute, så hun hadde ikke helt kontroll over hvor ballen for. Ble mye leting til tider :-)

Alt som alt så er jeg vel fornøyd med treningen. Hun kan definitivt bedre, men føler at hun begynner å bli ganske sikker på hva det er som forventes av henne. Litt rot noen ganger, men vi er jo bare i innlæringen enda :-) Og som sagt.. Det blir mer kontakttrening fremover - det merkes at vi ikke har trent på en stund.. :-S

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar