mandag 29. desember 2008

Inkalling med stå samt avstandskommandering

Etter en uke med juleferie (dels fordi Fanny har vært syk, og dels fordi det har vært julaften :-)) så var det tid for nytt klikkerkurs idag. Vi sku trene på innkalling med stå, samt avstandskommanderingen.

Når det gjelder innkalling med stå, så skal Fanny belønnes med ball bak. Dvs at Gunn Anita la ballen ca 2 m bak Fanny og holdt henne igjen mens jeg sprang ifra Fanny (også med lydpåvirkning). Når jeg stiller meg opp og roper henne inn, så slipper Gunn Anita og Fanny skal da springe til meg. Halveis så klikker jeg og sier "var så god", og Fanny får da springe tilbake for å hente ballen. Grunnen til at vi bruker ballen som belønning bak Fanny er at hun da skal stoppe fortere når jeg sier var så god, eller etterhvert "Stå" og så "var så god". Rent teoretisk så skal etterhvert Fanny da skjønne at eneste måten å få komme til den ballen er å springe fort fort til mamma, og når hun da får var så god, så kan hun springe å hente den. Det igjen vil og gjøre at hun fort lærer seg at jo fortere hun stopper når jeg sier stå, jo fortere så får hun springe å hente ballen. Teoretisk ihvertfall.. :-)


Emma hører etter hva Gunn Anita sier, mens Fanny står med flott kontakt og venter på at noe skal skje snart.. :-)

Fanny har definitivt mere fart og intensitet enn sist gang (da var hun ikke i form assa..). Når hun kommer så kommer hun kjapt, men hun prøver også noen ganger å springe rett til ballen når Gunn Anita slipper henne. Hvilket for så vidt er greit siden vi har Stian til å passe på ballen i tilegg slik at hun ikke vil få noen løsning på det uansett. Etter noen innkallinger kun med "Var så god" så begynner jeg å legge til "Stå" før hun får fri signalet. Første gangen er egentlig dårlig, men det er kun min feil. Jeg blir plutselig veldig usikker, og sier stå litt sånn halvhjertet, hvilket resulterer i at hun og stopper litt sånn halvhjertet :-) Men gangen etter det så ble det en bra stå, der hun fikk frisignal rimelig i en gang etter hun stoppet. Jeg begynner så å holde tilbake frisignalet litt etter hun har stoppet, og også det går fint. Til neste trening (som er på søndag) så skal vi ha trent mer eksplosiv start fra stå (med medhjelper og avstandsbelønning) samt utøke tiden enda mer mellom "stå" og "var så god". Fanny går relativt kjapt ned i tempo når vi trener innkalling, slik at jeg må huske på å kun kjøre noen få innkallinger og bestandig når hun er på topp, dvs i starten av treningen.

Gunn Anita holder i Fanny når vi trener innkalling m eksplosiv start fra stå

Vi kjørte også litt avstandskommandering med sitt og ligg. Her hadde Fanny veldig bra både oppsitter og neddekker, og den lille og eneste trening vi fikk gjort i jula, ser ut å faktisk ha virket :-) Fanny beholder posisjonen sin uten å tilby både det ene og det andre etter kommandoen er gitt, og vi kom så langt at jeg fikk kommandert ligg, sitt, ligg og sitt før vi avsluttet. Avstanden er fortsatt noe vi må jobbe med (nå var vi vel max på 3 m tenker jeg), men jeg er kjempefornøyd med både tempo og at hun beholdt posisjonene sine :-) Hun slurvet ikke heller en eneste gang i oppsitten (av og til så reiser hun seg opp før hun setter seg ned på oppsitten) så det er jeg kjempefornøyd med :-) Vi brukte to planker forran henne som hindring slik at hun ikke begynner å bevege seg fremover, men jeg trur ikke at de egentlig var nødvendige. Ikke på denne avstanden ihvertfall. Når vi øker avstanden så har hun en tendens til å både gå ned i intensitet og begynne å slurve, så mulig at vi trenger de da. For å ikke å snakke om når vi begynner med stå i tilegg.. :-S Men den dagen den sorgen! :-) Idag var hun ihvertfall veldig flink, og jeg er kjempefornøyd med avstandskommanderingen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar