lørdag 2. mai 2009

Ukens trening

Hm.. Har vært litt sløv å blogge denne uken ser jeg, så må vel kanskje bare gjøre det da :-)

Tirsdagen så var vi på agilitykurs. Jeg går med både Selma og Fanny, så de får fordele tiden mellom seg. Fanny fikk trent litt sirkeltrening, og litt hopp fra start med 2 høydehopp. Det gikk bra :-) Fanny syntes det var kjempemorsomt, og jeg og Line fann ut at hun hoppet bedre (med mindre riv) hvis hun fikk starte fra stående istedet fra sitt. Trur vi ihvertfall.. :-) Det såg ut at det var det som var trenden på tirsdagen ihvertfall :-)

Torsdagen så var det konkurranselydighetstrening. Da trente vi i hovedsak fri ved fot, mest rett frem men også i bue til venstre og høyre. Her er det bare å terpe på å ha henne på riktig plass i alle gangarter, og det gikk forbausendes bra :-) Vi kjørte også noen strake innkallinger siden hun nå prøver seg på stå hele tiden.. Hvis jeg står rett mot henne så stopper hun, men hvis jeg står litt vendt fra henne så kommer hun bra. Vi må mao jobbe mye mer med dette assa.. :-S

Igår var det 1 mai, og sportrening/sosial sammenkomst med Bardu Hund! :-) Fanny fikk gå 2 spor. Spor nr 1 var et godbitspor (fiskekaker og pølse med vaffel på slutten) på ca 400m som fikk ligge i 2 timer, med 2 vinkler og i variert terreng (skogsbunn som var alt fra tørr til våt, plaskete, snø osv). Hun gikk som en okse!! Ikke bare en gang hun holdt på å dra meg over ende assa.. :-S Når hun går så hardt så går hun heller ikke så nøye (godbitene gir hun no heller katta i..), og så må jeg stoppe henne litt innimellom for at hun faktisk ikke skal dra som en idiot. Hun mistet sporet en gang på den andre rakstrekkningen, men ringet fint og fann det fort igjen. Vinklene gikk kjempebra, og det var ikke noe problem å finne sporslutt.. Både jeg og Fanny var ganske slut etter sporet - jeg for å bremse som en gal hele tiden og Fanny for å øve seg som trekkhund.. Man sku tru at det gjaldt liv og død så hardt som hun gikk assa!! :-)

Det andre sporet var ca 300m med 10 pinner, terrenget var variert med skogsbunn, mose, myr, snø og berg, og sporet fikk ligge i 1tim og 15 min. Fann ut at jeg bare sku bombardere sporet med pinner istedet, og da se hvis hun faktisk roet seg i sporet (i tilegg til at hun da fikk øve på å plukke pinner :-)), noe som hun faktisk gjorde :-) Hun fann plukket ni pinner, men pinne nr 2 fann hverken jeg eller hun. Hun markerte og lette, men fann den ikke.. Og ikke jeg heller når jeg etterpå gikk over plassen :-) Etter hun plukket 2 pinner så roet hun seg betraktelig i sporet - her var det jo bare om å gå nøye slik at man ikke mistet noen! Kjempedeilig og ikke måtte ligge bakover i lina lenger.. :-) Hun var mye mer sporfast og nøye nå som det faktisk låg ting i sporet som hun måtte plukke opp, og jeg er storfornøyd med sporet! Vi brukte mye tid på belønning og lek ved hver pinne, og tok det veldig rolig når jeg så sku sette henne på sporet igjen. Taktikken såg ut til å fungere bra! :-) Etter hun funnet sluttpinnen så var hun jo så heldig at rett ved denne var det litt myr, og dermed litt vann som hun kunne bade og svalke seg av litt i :-) Hun mistet selvfølgelig sporpinnen under vannet, men det var ikke noe problem å hente opp likevel :-) Flinke lille jenta mi!! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar