fredag 15. mai 2009

Holde posisjon, hopp over hinder, budføring og spor

Igår var det deilig å være på trening assa!! :-) Var varmt og knallsol, så hadde mest lyst til å sitte slappe av og kose oss hele tiden :-) Hadde med boller og brus - litt sosialt måtte vi jo ha i finværet! :-)

Fikk selvfølgelig trent litt og. Kjørte først litt med å holde posisjonen lenger (Fanny vil gjerne sprette opp i sitt når jeg kommer inntil henne fra feks felles/enkeldekk) både i sitt og ligg. Gikk bedre og bedre :-) Fann ut at jeg selv ligger på en ca grense på 6 sek før jeg kommanderer ny ting, så det er vel heller ikke så rart at Fanny selv har sånn ca samme grense før hun prøver en ny ting.. Så må bli flinkere her å faktisk variere lengden før jeg kommanderer ny posisjon.. :-S Jobbet oss opp til 30 sek igår, og kjente da at jeg begynte å bli litt rastløs selv..:-) Det er ganske lenge å vente assa! :-) Men Fanny var flink, og det gikk som sagt bedre å bedre. Det jeg merker når jeg kjører så lenge mellom kommandoene er det at hun da ikke er like allert og at jeg noen gang må dobbelkommandere henne. Spesielt da opp fra ligg til sitt.. :-S Men nå venter jo heldigvis ikke dommeren sååå lenge da men.. :-)

Kjørte også litt fri ved fot - den gikk elendig, så den kuttet vi fort ut. Trur vi begge to var litt lave etter å ha trent å holde posisjonen lenge.. :-S Hopp over hinder med sitt gikk fint. Her kjørte vi kun lavt hinder (40cm), men høyden er jo ikke et problem sånn sett. Hun satt mye bedre idag, så musematta sist gang har nok hjulpet :-)

Fikk også kjørt litt budføring sammen med Tone. Tone har aldri gjort dette før, så vi sku jo da ta det helt fra begynnelsen tenkte jeg.. Men Fanny fann jo fort ut at det var budføring vi sku holde på med (hun fikk vel belønnet henne for frivillig utgangsstilling et par, tre gang noe sånt, før Fanny var igang og sprang mellom oss :-)), så vi økte kjapt avstanden. Ca 20m inne på banen vil jeg tru. Kjørte også noen utenfor banen for å få opp lengden, men det var litt mer vanskelig. Vi har aldri kjørt så langt før + at det var ganske ujevnt terreng for å si det mildt.. Jeg såg halve Tone bak en haug, så hvis Fanny såg henne i det hele tatt er jeg ikke helt sikker på :-) Men det gikk på et vis, og med litt hjelp (dvs at den andre personen ropte henne inn etter hun var startet), så fikk vi det no til :-) Vi burde selvfølgelig egentlig bare ha gått ned på engen og kjørt det der, men men. Hun var flink likevel synes jeg tross at hun måtte ha litt hjelp. Hun hadde bra fart, og fann jo etter et par runder ut hva det faktisk var vi holdt på med her ute og så.. :-)

Etter lydighetstrening + en tur sammen med Maja og Thea (og Selma selvfølgelig :-)), så var det dags å gå spor. 800 skritt, liggetid på 3 timer og 10 pinner i sporet. Ingen merking what so ever, og siden jeg ikke ens husket hvor jeg fatisk gikk på sporet, så fikk hun ta eget sporoppsøk. Sporoppsøket gikk fint, hun fann sporet og gikk avgårde. Gikk over første pinnen, men her er jeg usikker på hvis hun faktisk hadde den i munnen eller ikke. Hun markerte der den var (dvs hun logret når hun gikk over), men såg ikke at hun plukket den opp og hun stoppet heller ikke. Den andre pinnen gikk hun også bare over uten å stoppe, men denne såg jeg faktisk at hun tok i fart, så måtte spørre henne hvis hun ikke hadde noe. Og det hadde hun jo - da kom hun med den :-) Så mulig at hun gjorde det samme med pinne nr 1, bare det at jeg ikke såg det. 9 av 10 pinner plukket hun, og med unntag av pinne nr 2, så apporterte hun også alle frivillig uten påvirkning. Sporet i seg selv synes jeg ikke var så bra. Jeg synes at hun slurver endel, og hun mistet sporet et par ganger. Når hun mister så er hun flink til å ringe for å finne sporet igjen, og det er lett å si når hun ikke er på sporet, men likevel så synes jeg at hun går alt for lite primærspor.. Vil gjerne ha henne enda mer rett ned i sporet - hvordan vi no skal få til det.. :-S Trur jeg skal gå tilbake til godbitspor, der jeg rett og slett legger store godbiter (om så hele kjøttboller), men ikke så synlig at hun istedet går på syn. Jeg vet ikke helt.. :-S Farten var grei igår. Hun hadde selvfølgelig drag i lina, og et par ganger måtte jeg ta lina bak ryggen for å bremse. Men i hovedsak så gikk hun i greit tempo. Hun var rimelig sliten når hun var ferdig da, men det er jo kanskje heller ikke så rart med lydighet og tur først, og så 800m med sporing :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar