torsdag 7. mai 2009

Spor

Igår gikk vi spor. Hadde egentlig valpekurs, men når det var ferdig så kjørte jeg og la ut et spor (600m, 5 vinkler og 3 pinner) som fikk ligge i ca 30 min før vi gikk det. Underlaget var snø og varierende våt samt tørr skogsbunn, og det var litt vind, slik at kun første del av sporet gikk "riktig vei".

Fanny gikk på veldig fint, og hadde ikke så mye drag i linen idag. Måtte bremse ja, men måtte ikke ligge bakover for å prøve å holde henne igjen :-) Kunne gå tilnærmet normalt mao :-) Hun fann alle pinner, og plukket de fint. I tilegg så stoppet hun og markerte begge plassene der jeg måtte tømme skorna for snø. Jeg hadde bare joggesko når jeg gikk ut sporet, og vi måtte over noen snøflekker som fortsatt var ganske dype eller hva man no sku si.. :-) Uansett så ble skoene full med snø, så måtte tømme de et par ganger, og hver plass jeg tømt skoene på markerte hun for fullt :-) Lette og snuset, men fann jo ikke noe da.. :-)

Belønning idag var en hel grillpølse for hver pinne. Her er det bare å belønne masse pinneplukking assa!! :-) Angående hvorfor hun gikk relativt rolig idag, så har jeg egentlig 3 potensielle grunner (og det kan selvfølgelig være en kombinasjon av disse):
1) Hun hadde vært ute på en times tur sammen med Kalle og Selma i sørskogen, så hun hadde fått sprunget av seg fra før.
2) Hun ble kjørt rett frem til sporet, og satt rett på, slik at hun hadde ikke noen tid til å sitte å gire seg selv opp i bilen.
3) Hun hadde fått maten sin (hvilket for så vidt ikke merktes på hvor glad hun ble når hun fikk hele pølser da men :-)).

Jeg trur nok egentlig at det var en kombinasjon av 1 og 2 som gjorde at hun gikk noelunde rolig. Hun bruker jo bestandig å gå roligere på de senere sporene hvis jeg går flere spor etter hverandre, enn hun gjør på det første. Så nr 1 trur jeg nok hadde mest å si, men jeg trur også at det er en fordel at hun ikke har blitt sittende å gire seg selv opp mens hun venter.. Kanskje. Hvem som vet egentlig :-) Det er jo for så vidt bra at hun har litt drag i lina da, men det er jo og greit at man ikke blir dratt over ende :-) Problemet hvis jeg går tur med henne først (for å få ut verste overskuddsenergien) er jo den at hun da vil være rimelig tom til lydighetsdelen som kommer etterpå (tenker da på konkurranse), og det ønsker man jo heller ikke. Sporbiten tar jo på rimelig mye den og, så.. Ser at hun ikke har den sporkondisjonen som hun hadde ifjor, for hun er rimelig sliten etter et spor nå assa :-) Men det kommer vel tenker jeg :-)

Har forresten meldt henne på brukskonkurranse (klasse D) nå 23 mai. Vi er egentlig ikke klar, men men. Vi tar det som trening og for meg så trenger jeg hele konkurransebiten for å få øvet nervene mine :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar