onsdag 22. april 2009

Vendinger, springmarsj og innkalling med stå

Idag har vi terpet litt på vendinger, både til høyre og til venstre. Høyrevendinger gjorte vi i vanlig marsj og i sakte marsj, mens venstrevendinger var i springmarsj. Brukte bil, vegg og hinder som støtte slik at hun ikke faller utover, og det gikk bra.

Kjørte også stå under innkalling. Begynte å belønne frivillig stå under baklengs marsj og baklengs springmarsj. Så kjørte jeg innkalling med stå, der jeg hadde ganske lang strekke som kriterie for hun sku stoppe innen. Ca 3 m. Fikk kjørt denne 5 ganger, og hadde vellykkede ståer hver gang (unntatt 2 ganger som jeg måtte avbryte før jeg fikk kallet henne inn, siden hun reiste seg opp fra sitten.. Men alle ståer var innenfor kriteriene :-)). Merket også tydelig forbedring i kjappheten til å stoppe fra første og til siste gang. Første gangen så var hun akkurat på grensen (brukte 3 m før hun stoppet helt), mens de siste gangene så stoppet hun med god margin (stoppet allerede etter 1,5m). Så skal fortsette å jobbe med dette, og med lave kriterier slik at jeg faktisk får en mulighet til å belønnet henne.

Belønning under inkalling med stå var ball som ble kastet bak henne etter hun stoppet :-) Er egentlig fornøyd med treningen, og ser at jeg nok tidligere har hatt alt for strenge krav til ståen. Nå "jobbet" hun seg fint selv inn til en kortere stå, uten at jeg egentlig skrudde noe på kriteriene. Skal selvfølgelig gjøre det etterhvert :-)

Byttet også kommando før ståen (bruker ved innkalling "Fanny kom", men brukte kun "kom" nå før hun sku inn i stå), og mulig at dette også gjør det lettere før henne å skjønne at hun ikke skal komme hele veien inn - enda :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar