mandag 6. april 2009

KlikkerTRENERutdanning, andre samling

I helgen har vi vært i Trondheim for samling nr to i klikkerTRENERutdanningen.
Helgen hadde fokus på kriterieplan, loggføring, 80% regel samt ulike treningsmetoder og belønningsplassering. Det var mer praksis denne gang en første gang, så vi fikk trent en hel del. Det går fortsatt på frivillig adferd - neste samling skal vi begynne med stimuluskontroll.

Første runden på lørdagen så sku vi vise hvordan vi låg ann på grunnferdighetene. Vi viste sitt, ligg, stå, utgangsstilling, bjeffing og rygging. Det gikk fint det :-) Vi har jo ikke trent noe på rygging i det siste, så bør nok kanskje trene litt mer av det men.. Det skal vi no få på plass :-) Cecilie spurte hvis jeg kunne rygge i en firkant, men det kan vi ikke :-) Eller, vi hadde nok kommet oss rundt på et vis, men hvor rett og bra den ryggingen hadde vært.. Vel.. :-)

Andre økten på lørdagen så sku vi jobbe utfra den kriterieplanen vi laget på teoritimen. Her sku vi gå igjennom hvert kriterie som vi satt, loggføre og hvis ikke planen holdt - endre planen og komme igang på nytt. Må jo si at jeg synes at det var veldig mye adminstrasjonsoppgaver.. Følte litt at jeg brukte mye mer tid på å skrive og loggføre, enn på å faktisk trene.. Men jeg ser jo da også nytten i å faktisk gjøre det en gang inn i mellom hvis det er slik at man plages med en øvelse. Ellers så er det jo i stort sett det man gjør i hodet allerede - om enn kanskje med litt større bulker og ikke så detaljert. Veldig greit å huske på å kjøre samme øvelse minst 5 ganger da - jeg trur nok at jeg i normale fall er litt "flink" til å høye kriteriene enda kjappere - fungerer det 3 ganger på rad så går jeg gjerne litt frem igjen. Så der kan jeg nok absolutt bli flinkere! :-) Vår kriterieplan som vi sku følge på lørdagen, var å bli sittende tross at man drog hardt i halsbåndet, og med litt justering underveis så gikk det helt fint :-) Nå liker jo jeg da at hun faktisk kommer i en gang hun får et litet trykk i halsbåndet, så sånn sett så trur jeg ikke at vi blir å trekke øvelsen så langt ellers i treningen fremover. Men det er jo greit med mye forstyrrelser, og et av momentene var at hjelpefører sku gå frem å trykke på Fanny for å se hvis hun da reiste seg, hvilket hun ikke gjorde :-) Det er jo god forstyrrelse det! :-)

Søndagen så sku vi fortsette med kriterieplan, 80% regel og loggføring. Da hadde jeg valgt å stå i ro mens fører går rundt, nettopp fordi at vi sliter litt med den av og til. Alt skal jo selvfølgelig være helt frivillig, og vi kom no så langt at vi fikk frivillig stå under baklengs marsj, der jeg gikk hele veien rundt og belønnet ved siden (jeg stoppet ikke og stod stille, men belønnet i en gang jeg kom opp ved siden). Trente litt forskjellig her med avstandsbelønning osv. Fann fort ut at den plan jeg laget på morran ikke helt var den beste, og enda jeg fulgte den sånn grovt sett, så måtte vi legge inn litt mer forstyrrelser og lenger tid på endel plasser før vi kunne komme oss videre. Men det er jo greit det :-)

Andre praksispasset gikk ut på å trene å holde fast. Fanny holder jo apportbukken bra, men den hadde jeg jo ikke med.. For å slippe å kjøpe en til apportbukk (vi har jo 3..), så kjøpte jeg istedet et løsbitt og fikk trent med det. Trur egentlig at Fanny trudde det var en leke, for hun hadde masse tygging og kasting med den i begynnelsen.. :-S Men vi fikk no, på et vis, litt fremgang også her, så får no si at jeg er fornøyd likevel :-) Gjør det jo ikke akkurat enkelt for Fanny når jeg klikker litt sånn rart av og til, men men.. Hvem har sagt at hun skal ha det så enkelt?! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar