søndag 27. september 2009

Dirigering

Idag har jeg vært på Finnsnes og vært observatør på et lydighetskurs. Innimellom flekkene så tok jeg også ut Fanny og fikk trent litt på dirigeringen (høyre og venstre) på egen hånd. Brukte godbitskål også idag, men nå gikk jeg helt ned til begynnelsen. Første gangene så klikket jeg kun for å se mot godbitsskålen og etterhvert som Fanny ble mer trygg på håndtegnene så øket jeg avstanden til godbitskålene + at jeg gikk lengre bort fra henne. Kjørte korte økter (5 ganger til hver side) og mye pauser. På slutten så begynte jeg også å legge til kommandoen "så" slik at hun etterhvert nå faktisk også får en kommando. Egentlig så lurer jeg litt på hvis jeg faktisk skal bruke "så" eller ikke.. Den er jo rimelig lik "stå". Men fann ut at jeg bruker jo ikke håndtegn ellers, så trur nok kanskje at Fanny blir å kunne skilje det godt likevel. Satser jeg på :-) Hvis ikke så får vi bytte kommando til "dit" kanskje. Det går jo og greit, og vi har jo ikke jobbet så mye med kommandoen enda, slik at det bør gå smertefritt. Hmm.. Kanskje jeg bare skal gjøre det i en gang? Må tenkte litt på saken..

Fikk også kjørt en flott treningsøkt på fellesdekk (m sjult fører). Første gangen så gikk jeg tilbake allerede etter 30 sek, men andre gangen så fikk hun ligge 2 min før jeg gikk tilbake. Flink jente var hun :-)

2 kommentarer:

  1. Hei Emma. Tror du skal bestemme deg med en gang for hvilken kommando du skal bruke. Klemme på fra Hanne

    SvarSlett
  2. Trur jeg og.. Og trur nok at jeg kommer til å bruke "dit" istedet, så slipper hun i hvertfall å forveksle det med "stå" :-)

    SvarSlett