lørdag 3. oktober 2009

Lydighetskurs; ruta, luktdiskriminering og vendinger

Idag har jeg og Fanny vært i Narvik på kurs. Instruktør er Hilde Martinusen og vi har hatt et par flotte økter i kaldt høstvær :-) Verst egentlig når man sitter å ser på de andre - da blir man fort gjennomkald ja..

Første økten vi kjørte var ruta. Tenkte jeg sku få eksperthjelp i en gang når jeg no likeså hadde muligheten :-) Fikk trent endel på kontakt, utgangsstilling og frivillig ligg mens hun snakket med publikum og det gikk bra. Fanny har god kontakt og synes det er moro :-) Godt utgangspunkt :-)

Så var det dags for ruta. Det ble satt opp en liten rute (litt over 1x1 m ca) og musematta ble lagt i mitten. Fikk kjøre noen "trykke musematta" på utsiden av ruta først, bare for at hun sku vite hva som var forventet. Så var det rett og slett bare for Fanny å springe inn i ruta og trykke på matta - uten kommando selvfølgelig siden vi ikke har begynt å legge det på enda. Var jo enkelt det :-) Vi jobbet oss rundt omkring i en ring slik at hun fikk komme inn fra ulike vinkler hver gang. Moro å se, for Fanny gikk inn samme veien hele tiden, helt tils hun kom slik at hun var i front av den neste kortsiden på ruta. Da fann hun ut at det helt sikkert gikk ann til å komme seg inn i ruta der og :-) Fikk mange flotte repitisjoner - kort økt, men bra trening :-)

Økt nr 2 sku vi trene luktdiskriminering på. Det har vi ikke gjort før, så her var vi helt blank. Dvs hun plukker jo pinner i skogen, men vi har aldri prøvd den luktdiskrimineringen på lydighetsbanen. Vi startet for fullt i en gang. En HAUG med pinner (ihvertfall 10 stk) ble lagt i en haug litt bak noen gresstuster. Så ble "min" pinne merket, og lagt ilag med de andre. Fanny sku da frivillig springe ut å hente pinne - hvis hun plukket feil, så sku jeg bare overse henne. Kun rett pinne ble belønnet. Hilde stod nært slik at hun såg når Fanny plukket rett pinne - var litt vanskelig for meg å se på avstand. Så hun sa bare ifra når det var rett, slik at jeg fikk klikket og belønnet den. Det ble noen "feilpinner" i begynnelsen - Fanny sprang bare å hentet hun, uten å lukte på de i det hele tatt. Men disse ble jo da bare totalignorert, og etterhvert så fann hun jo ut at man kanskje måtte lukte litt på de og.. Så vi fikk belønnet noen riktige og, før vi avsluttet den øvelsen :-)

Vi rakk også å se litt på forflyttning (2 steg frem, til siden og bak), og her så syntes Hilde at det var bra- Vi må jobbe litt mer på ryggingen, først og fremst for at jeg skal bli sikrere når vi går. Fanny er flink - jeg er litt verre :-) Det samme gjaldt for så vidt på vendinger under marsj. Fanny går bra, men jeg trenger definitivt mer kommanderingstrening. Tuller jo som bare det jeg - kjenner jeg blir stresset i en gang og sjangler som om at jeg var snytt! Så antar at det blir et pass i morra med kommandering og dermed også fri ved fot. I tilegg til det, så trur jeg nok kanskje at jeg vil jobbe med dirigering. Kanskje. Eller kanskje mannekengen. Hvis vi ikke kjører videre med ruta da. Eller kanskje apportering. Men egentlig så har jeg lyst å jobbe med ting som jeg ikke kan - jeg vet jo hva vi sliter på med apporten, og jeg vet også hvordan vi skal løse det så.. Hm... Kommanderingstrening trenger vi ihvertfall, så vi får ta det første økten så får jeg vel tenke på hva vi skal ha andre økt :-) Moro er det ihvertfall - får masse motivasjon til å jobbe videre med lydighetsøvelsene!

Helt på slutten så kjørte vi en fellesdekk, og Fanny var kjempeusikker. Kom etter i en gang, og låg på helspenn hele tiden. Først var jeg i sjul, men Hilde ropte meg frem. Fanny hadde tydeligvis vist store usikkerhetstegn og til og med legat og bustet for seg selv. Tryggere å ha mamma forran seg da :-) Men hun var bra stresset - låg på helspenn, og gjespet og styrte.. Så jeg vet ikke. Hun har jo kun reist seg en gang før på fellesdekk (fellesdekk er jo egentlig hennes eneste sikre 10'er), og det var sist i Tromsø. Men da hadde det jo ikke skjedd noe - hun hadde jo bare kommeet etter... Tydeligvis så har hun ihvertfall funnet ut at det er skummelt å ligge i fellesdekk, så vi må trene mer på det... Men flott å få tilbakemelding på det da - jeg ser jo ikke hvordan hun ligger når jeg er borte selv så. Er jo greit å vite at hun er utrygg (og viser det så tydelig), for da får vi bare trene mer på det :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar