onsdag 15. juli 2009

Jakttrening

Siden Per-Eirik kjørte avgårde med all bruksutstyr rett før jeg sku på brukstrening, så ble det istedet jakttrening idag igjen :-) Hadde heldigvis et par dummyer i kjelleren, så dermed så fikk vi trent litt på det idag istedet for bruks :-) Vurderte også kjøre feltsøk istedet, men fann ut at jeg no bare sku ta jakttreningen siden vi "lekte" oss litt med det sist gang.

Og idag hadde jeg faktisk en plan! :-) Hvis det er rett måte å legge opp jakttrening på, vel.. Det er en annen sak :-) Men vi har no begynt og planen er at vi skal baklengskjede det :-) Kjørte på 80% reglen, dvs kjørte alle momentene (minst) 5 ganger der 4 av 5 sku være korrekte.

Moment 1: Begynte først å klikke henne for å komme i utgangsstilling fra front. Fanny var litt treig å sette seg (regnet store dråper.. Kan jo ikke bli våt i rompa jo! :-)), men det gikk no greiere etterhvert:-) Belønnet med pølse og ball.

Moment 2: Å sitte i utgangsstilling og holde dummyen tils jeg sa takk. Hadde relativt kort tid som krav (3 sek bare..), så fort var vi igjennom det..

Moment 3: Presentere dummyen i front, og vente på frivilling utgangsstilling. Ikke slippe dummy før hun fått takk. Gikk bra det med :-)

Moment 4: Her brukte jeg medhjelper (tusen takk Hanne! :-)) som tok Fanny og dummy med seg 8-10 m bort. Hanne presenterte dummyen for Fanny (rett forran snuten), og Fanny sku frivillig gripe den, springe til meg, komme i utgangsstilling og ikke slippe før jeg sa takk. Gikk faktisk kjempebra :-) Feilet ikke en eneste gang, men så hadde jeg jo heller ikke så strenge krav enda (vil etterhvert se både mer på gripendet, farten og pirke mer på utgangsstilling samt holde fast). Kan hende at jeg skyter meg selv litt i foten som ikke gjør alt 100% perfekt i en gang, men øvelsen var mer enn godkjent og innenfor mine kriterier, så la gå :-)

Planen gikk egentlig over all forventing. Ser at hun konsekvent velger å gå rundt når hun har dummy (det gjør hun for så vidt også nesten bestandig med apporten og - litt rart siden hun har en flott frivillig innkomst til venstre ellers..), men lar henne no bare gjøre det. Er litt i tvil hvis jeg faktisk bør bli strengere på det. Trur kanskje det. Men trur at jeg da må trene det mer på kortere avstand (rett fra front vil jeg tru) for da går hun jo ikke rundt.. Dvs mer momenttrening er definitivt på sin plass :-) Etter hun var klar med moment 4 så fikk hun en pause :-) Belønnet i stort sett med ball da det er den beste belønningen.

Etter pausen så tok vi en repetisjon av moment 4, dvs 5 runder, og alt gikk kjempebra :-)

Moment 5: Her slipper Hanne dummyen på samme plass som de i moment 4 stod, dvs ca 8-10 m fremfor meg, mens hun og Fanny går videre ca 3-5 m. Planen er nå at når Hanne slipper Fanny, så skal Fanny springe til meg for å komme i frivillig utgangsstilling. Under veis (dvs etter 3-5m) så vil hun springe på dummyen, denne vil hun da plukke opp før hun springer videre og kommer i utgangsstilling.. Og planen virker!! :-) Fanny var kjempeflink, og plukket dummyen hver gang :-) Så det virket kjempebra :-) Men hun slurver litt på slutten (det var det med mer momenttrening på selve utgangsstillingsinnkomsten ja..) og ca 3 m fra meg så begynner hun å bytte tak på dummyen, slik at hun tilslutt bare holder den helt lengst ut.. Dette gjør hun konsekvent, så her ser jeg jo at vi absolutt må inn med mer trening av de første momentene. Som forventet egentlig, men litt sjumilasteg må man jo få kunne ta bare for å se :-) Artig er det no å se at baklengskjedingen virker, enda ikke momentene er perfekte :-) Alt foregår selvfølgelig kun på frivillig basis og uten kommandoer.

Så nå må vi bare hive oss i mer momenttrening, slik at vi får fortsette å kjede :-) Sluttplanen er at hun skal gå ut rett frem for å plukke dummy etter dummy, og skal prøve å unngå påvirkning. Kjørte jo ifjol påvirkning på den siste (dvs at hun fikk se den siste bli kastet), men det fungerte ikke så bra i år da hun da går litt for mye på minnesbildet av den, og heller hopper over de andre. Men kanskje de skal det? Hvem som vet?! :-) Jeg kan jo ikke jakt jeg, så vi bare prøver oss frem og later som at vi vet hva vi holder på med :-) Lærer sikkert helt feil, men tanken er vel at jeg skal kunne sende henne rett ut, og hun skal gå rett frem helt tils hun finner en dummy, så hvor gæli kan planen min da være? :-) Sikkert helt feil iflg de som trener jakt, men men.. :-) Når jeg ikke har noen som jeg kan trene med, så trener vi no bare selv :-) Må jo også begynne å trene på dirigering, men det blir jo et helt annet treningsmoment det..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar