tirsdag 7. august 2012

Vi trener videre!

Er inne i en skikkelig flyt når det gjelder lydighetstrening for tiden :-) Synes det er megagøy både jeg og Fanny, så er veldig fornøyd med akkurat det! :-) Så vi trener no videre, i stort sett hver dag og fremgang er til å spore.. :-)

Fri ved foten - her må jeg jobbe med å få henne litt lengre bak. Hun har veldig mye lyst og fremdrift, hvilket gjør at hun alt for langt frem til tider :-) Viser seg jo da selvfølgelig rimelig godt i venstresvinger - for å ikke å snakke om venstre springmarsj :-) Men føler at jeg fikk belønnet henne en god del i riktig posisjon på mandagen da vi trente, så trur hun snart vil finne plassen sin igjen. Det gikk ihvertfall veldig mye bedre i løpet av treningen så :-)

Sitt og bli er - og har lenge vært - en av våre utfordringer. Fanny kan i ene sekundet sitte som en prest, mens hun i neste bare vil følge etter.. Man kan jo selvfølgelig si at hun ikke kan øvelsen godt nok, men noen ganger så trur jeg bare at hun synes det er gørr kjedelig... :-) Så her må jeg gjøre noe lurt. Er fortsatt i tenkeboksen på hvordan vi skal løse det, men en liten plan begynner å ta form, så får vi se hva det blir til.

Hopp over hinder med sitt har vi også trent :-) Foreløpig så er den delt opp i ulike moment, og vi har øvd endel både på å hoppe fra meg (med belønning fremover slik at hun skal få litt avstand til hindret), og sitt og bli med hopp tilbake mot meg. For morro sin skyld så måtte jeg jo da prøve hele øvelsen her en dag, og det gikk vel si som så :-) Dvs hun hopper flott over (fra ulike vinkler) men når jeg sa 'Sitt' så såg hun egentlig bare ut som et spørsmålstegn :-) At vi jo da har hoppet over et av momentene i kjeden vistes godt her, så det må vi selvfølgelig og trene på :-) Det som er bra er at fremhoppen med belønning fremover ser ut til å ha sin misjon - hun stopper ikke lenger rett nedenfor hindret uten har bedre avstand til hindret ihht tilbakehopp. Så blir nok bra tilslutt :-)

Fellesdekk øver vi så ofte vi har mulighet. Føler at de andre treningskompisene mine begynner å bli lei maset mitt om fellesdekk hele tiden, men men.. :-) Er nødt til å trene det så :-) Har begynt å gå i skjul og - alt etter hvilke hunder som er med på treningen. Noen ganger ser jeg at hun ikke er helt sikker på saken, så da går jeg bare litt ifra henne. Andre ganger så tæsjer vi litt mer, og da kan jeg rett og slett bli borte.. :-) Men ser fremgang også på denne, så det er bra :-)

Sist trening så kjørte jeg litt avstandskommandering på henne, bare for å se hva hun gjør i de ulike posisjonene ihht å fryse frem- eller bakbein. Det er dessverre litt blandet kombinasjon her når jeg legger inn stå (sitt og ligg er greit - der er det bakbein som er låst), så vi må bli enige i hva vi skal gjøre her. Skal få filmet det en dag, slik at jeg kan få studert det nærmere å legge en plan! Når det gjelder ståen så velger hun stille frembein, men sitt/ligg er bakbeina i ro.. Og siden vi har trent sitt/ligg mye lengre, så trur jeg nok at jeg får en liten utfordring hvis jeg skal begynne å endre rørelsesmønstret her så.. Må nok legge en plan her og gitt :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar