søndag 12. august 2012

Litt jakt og litt lydighet.. :-)

I går så fikk Fanny og Lotta seg et digert feltsøk - tungt som bare det! 8 dummyer kastet jeg ut først, når halvparten var hentet inn igjen, så kastet jeg ut 4 nye.. Totalt 12 dummyer ble der med hentet inn, og jammen skal jeg si at den siste satt langt inne! Både Fanny og Lotta gjorde en imponerende jobb både i søk og utholdenhet, men den heldige vinner av siste dummyen ble (heldigvis) Lotta :-) Den var egentlig ikke langt ute - 15 m kanskje, men låg til min høyre. Med bakvind som kom snett fra venstre (den lille vind som var..) så la jentene seg dypt ut før de begynte å søke. Og tross at de søkte både hardt og lenge, så tok det altså sin tid før Lotta endelig fant den. Flink jente!! :-) Var nesten sånn at jeg trudde at jeg kom til å måtte la den ligge til idag (søndag) fordi jentene var så sliten! Men på Lottas siste utskikk så fann hun den altså - hurra for lille jenta!! :-) Skal si at det var godt slitne jenter når vi kom hjem ja.. :-) Er ikke ofte jentene ikke vil ligge i sofaen å sove, men igårkveld så valgte begge to å gå ned rimelig kjapt (litt kos må man jo få først) for å ligge helt utrakte på gulvet å sove! :-D Veldig fornøyd med begge jentene - siste var tung å finne (viste ikke hvor den var selv siden jeg kastet ut så mange), men de jobbet som helter begge to! Tungt å jobbe i lite vind og att på til i langgress! :-)

To slitne jenter etter et tungt feltsøk - med en meget fornøyd fører! :-)
Bildet er tatt av Yvonne Andreassen

Idag har Fanny også fått litt jakttrening. Først litt passivitetstrening som observatør på jaktkurs, så 3 x dobbeltmarkering og 1 enkelt markering. Flink jente :-) Jakt er moro, og kunne vi no bare få inn den derre helsikkes sitt og bli, så hadde vi kommet oss igjennom kvalifiseringsprøven en gang så kanskje vi kunne få startet en prøve en gang.. :-)

Når vi kom hjem fra kurset så kjørte vi litt lydighet. Trente sitt og bli med forstyrrelser - baller og dummyer ble kastet rundt omkring. Dette klarte hun helt fint - 2 ganger så tok hun å sprang etter, men det var begge gangene pga en liten missforståelse oss i mellom. Eller missforståelse og missforståelse.. Var vel heller jeg som rett og slett glemte bort at man kan ikke si 'bra' rett etter man har kastet, for 'bra' er likelydende som 'klikk' og når bra/klikk kommer så er øvelsen slutt og belønningen er lov å hente.. :-) Så bare jeg klarer av å bli så imponert over at hun sitter slik at jeg kan holde kjeft, så sitter hun tross at leker og dummyer ramler rundt henne :-)

Nå betyr ikke det at hun blir igjen på sitt og bli - for når jeg går ifra så kommer hun fortsatt etter.. Men men. Lurer rett og slett på hvis jeg skal bytte kommando fra 'bli' til noe annet, for vi har tydeligvis helt ødelagt 'bli'en når det gjelder at jeg går ifra henne.. *grubler videre og håper jeg finner en løsning snart*

Vi tullelekte også litt. Litt kommandering når jeg ligger flat på bakken - sitt, ligg og stå. Er jammen vanskelig det! :-) Ligg går greit, sitt passe ok men stå er vanskeligst! Men litt moro må man jo og ha, kryp gjorde hun også hvis jeg samtidig ålet meg bakover :-D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar