fredag 17. august 2012

Jakttrening ved vann!

I går tok jeg og Line turen til A10 for å trene litt jakt ved vann. Jeg startet Fannys trening med å trene sitt og bli – mye belønning for å bli sittende, først selv og så etter hvert med mer og mer forstyrrelser. Baller og dummyer ble kastet – noen gang også på vann! Fannymor satt som en prest, og aller best av alt – helt uten LYD!!! :-D Vi sliter jo med lyd ved vann, og men i går så hadde hun ikke en eneste liten pip! Flink jente!! :-) Hun fikk av og til hente dummy på vann som belønning, noe som virket fint. Jeg var litt redd at lyden sku komme, men det gjorde den altså ikke. Kanskje vi endelig har fått en ’breakthrough’ når det gjelder lyd? Er jo lov å håpe! :-D

Der hvor Fanny oppførte seg eksemplarisk, så kan man vel kanskje ikke si det samme om fører. Jeg må seriøst skjerpe meg med hvilke kommando jeg bruker, og holde meg til treningsplanen! Jeg hadde for eksempel bestemt meg for å ikke belønne at hun kommer inn i utgangsstillingen – denne får hun så ofte belønning for uansett når vi trener andre ting. Belønningen sku dermed kun komme i sitt og bli. Rett og slett for å øke verdien av å bli sittende. At utgangsstilling lønner seg vet hun jo – nå skal bli sittende lønne seg, og forhåpentligvis lede til at det å bli sittende blir like attraktivt som å komme i utgangsstilling! Men det å belønne utgangsstilling sitter nok like mye i mine fingrer som det gjør i henne, så titt som stadig tok jeg med selv i at ’no gjorde jeg det igjen! Putter en godbit i henne når hun sitter i utgangsstilling, sier bli og går ifra!’. Ja ja. På den positive siden så trur jeg egentlig bare at Fanny synes at det er greit å få en ekstra godbit, men for å snu trenden til at det er ’å bli sittende’ som er det kuleste – ikke å være i utgangsstilling eller å følge etter mamma når hun går – så må jeg nok klare av å være litt mer konsekvent. Ikke med Fanny – men med meg selv! :-)

Sitt og bli har lenge vært en issue for Fanny. Hun vil ikke bli igjen, uten vil helst følge etter. Dette har jo helt sikkert sin grunn, og sannsynligvis så ligger det i det Per-Eirik sa her om kvelden, at jeg belønner bli’en for dårlig. Det har høyere verdi å være i utgangsstilling eller å gå ved foten, nettopp fordi at bli’en er mindre og dårligere belønnet.. Så vi prøver. Fra nå av så er det å komme i utgangsstilling når vi trener sitt å bli, kun et ledd i kjeden til å bli belønnet. Belønningen kommer etter hun har faktisk har blitt igjen, og ikke i tilegg til når hun kommer tilbake etter å ha blitt belønnet :-) I hovedsak så belønner jeg mest med mat, men plutselig så får hun også ball eller hente en dummy. Skal også jobbe med avstandsbelønning når vi begynner å øke avstanden, da jeg vet at det vil ’holde henne’ igjen litt.

Når det gjelder forstyrrelser i sitt og bli, så fungerer det veldig bra. Jeg opplever i grunn at hun er mer ’aktiv’ i sitt å bli hvis jeg kaster ting rundt henne. Og med aktiv så mener jeg da at hun er mer konsentrert og sitter bedre. Hun vet at hun skal bli sittende med forstyrrelser rundt omkring henne, og derfor så sitter hun godt. Så lenge forstyrrelsene er der. Noe forskjell gjør jeg – og jeg vet egentlig ikke hva, for jeg prøver virkelig å si bli med samme stemme, og å gå ifra på samme måte også når jeg bare skal la henne bli sittende igjen uten forstyrrelser. Men uten forstyrrelser, så vil hun heller ikke sitte igjen.. Plutselig så er hun lett i ræva igjen og blir med.. Vi har mao ikke helt knekt koden enda, men fortsetter å jobbe på den måte vi har begynt nå, så håper jeg at det sier pling også her :-) Det at hun ikke hadde lyd i går ved vann trur jeg også at denne forstyrrelsestreningen hvor jeg kaster ting rundt omkring hjelper med. Som sagt så er hun mer konsentrert og fokusert på å bli sittende, og slipper de forventingene om at hun skal hente alle tingene hele tiden. Og med mindre forventinger så blir det mindre lyd. I går var hun akkurat passe på. Hun satt konsentrert og fokusert, uten å være for høy. Veldig flink var hun faktisk :-)

Fanny fikk også 3 enkelmarkeringer over vann. Dvs at dummyen ble kastet over ’elven’ til andre siden, slik at hun måtte svømme over, opp på land, finne dummy, ned i vann og tilbake igjen. Det gikk bare fint :-) Flink jente var hun, enda vi har litt igjen ihht avleveringer etter vann. Hun vil nemmelig helst riste seg først, så helt inn i hånd med avlevering før risting har hun ikke enda. Men så har vi jo ikke fått jobbet noe særlig på vann heller da, siden hun har hatt så mye lyd.. Så hvis no lyden faktisk blir borte så kanskje vi får tatt tak i det her og :-) Alt i sin rekkefølge :-)

Alt i alt så er jeg superfornøyd med Fannys trening i går. Følte at vi hadde stor fremgang, og hun var virkelig flink :-) Jeg var litt mindre flink, men like glad er hun for det :-) Skal skjerpe meg til neste gang! :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar