lørdag 16. april 2011

Lydighetskurs, del 2

I helgen så er det andre (og siste) del av lydighetskurset med Margareth. Veldig greit å jobbe videre, tross at jeg ikke var helt gjennomtenkt og forberedt til hva jeg egentlig ville trene i helgen.. :-D Men men. Det går som et vis, og god trening har det no blitt likevel :-)

1:e økt
Her kjørte vi stegforflyttninger. Enligt planen så sku jeg gjøre både høyde og venstre forflyttninger, men siden tiden går så mye fortere enn hva man egentlig trur, så rakk vi i stort sett høyreforflyttninger :-) Før min økt, så måtte jeg finne ut hvordan det egentlig føltes mest naturlig for meg. Skal jeg gå med venstre bein i kryss forran høyre bein? Venstre bein i kryss bak høyre bein? Eller skal jeg gå med høyre bein først, så krysse venstre bein? Det som føltes mest naturlig for meg, er å krysse venstre bein forran høyre, enda det å krysse venstre bein bak høyre var det som faktisk fungerte best for Fanny. Men skal prøve litt med å krysse forran først, og får vi det ikke til som jeg vil, så bytter vi :-) Merket at jeg ikke var så tro mot kriteriene mine som jeg mente å være, men trur jeg må jobbe litt med dette hjemme i 'lugn och ro' først, så går det nok bedre ute neste gang :-)

2:e økt
Var en fellesøkt, og her slurvet vi litt, både jeg og Fanny. Fanny hadde endel snusing på bakken, så vi måtte gå tilbake å trene på litt nærmere avstand. I tilegg så tjuvstartet hun på oppsitten - her har vi definitivt noe å jobbe med. Både med selve oppsitten (dvs ikke lyfte rompa fra bakken) og det å ikke sette seg i forkant. Fikk forresten også nyttig trening både av Margareth og Yvonne ihht å bli kommandert enskild (både neddekk og oppsitt), og her merker jeg at både jeg og Fanny (sikkert mest jeg da men.. :-D) blir litt forstyrret av komandøren :-) Så det var bra trening! :-D

3:e økt
Bestod av apportdirigering, dvs begynnelsen av den. Fanny sku stå ved en kjegle, og så sku hun springe ut til godbitsskål - enten til høyre eller venstre. Vi har jo trent litt dirigering før, men det er en god stund siden nå. Litt feiling måtte til, før Fanny fant ut at det var like så greit å springe dit jeg faktisk sa :-) Fin økt, tross at jeg rotet veldig mye i begynnelsen. Må nok tørrtrene også på hvordan jeg skal gi kommandoene. Mye tørrtrening på Emma assa.. :-D

4:e økt
Nok en fellestrening, og her kjenner jeg at jeg begynner å bli litt ukonsentrert. Vi gjør litt rare ting, og ser igjen viktigheten av å trene mer på sitt-opp i utgangsstilling. En gang legger hun seg ned på skinken, og vi får en god diskusjon ang problemløsning av akkurat det problemet etter endt økt. Jeg har begynt å lese litt om plattformtrening, og lurer på hvis det faktisk kunne være en grei ting å bruke i felles dekk. Her vil jo både forparten og bakparten få 'hjelp'. Forparten siden hun må lære seg å legge seg rett ned - ikke slenge en pote til sides som hun har tendens til å gjøre av og til. Og bakparten for at det ikke vil være en god stilling å legge seg på skinken når man ligger på en plattform.. Så, spørsmålet er jo da hvis jeg faktisk skal ta å lage meg en slik plattform og prøve det litt ut, eller hvis jeg bare skal ta det den gamle, vanlige veien? Plattformstrening vil jo også være en hjelp som må jobbes bort, så.. har ikke helt bestemt meg enda :-) Fikk også på denne økten god trening ihht kommandør som kommer bort da jeg skal kommandere neddekk og oppsitt. Takk til Yvonne og Margareth! :-D

5:e og siste økt for idag
Bestod av sitt under marsj. Her er jeg litt usikker på hvilken tempo jeg skal bruke, og helt sikkert også litt utydelig i kommanderingen. Når det går bra, så setter hun seg bra. Vi er bare ikke helt enige om hverken tempo eller stemmekommando :-D Dvs, jeg er ikke det.. litt vel ukonsekvent enda :-D Men jeg er likevel fornøyd assa. Fanny var veldig søt, og når vi kjørte sitt under baklengs marsj så var hun kjempeflink. Verdens fineste Fanny! <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar