mandag 25. april 2011

Litt lydighet og litt agility :-)

Her kommer blogging av lørdagens trening på banen. Sol og knallvær - 3,5 tim ute å trene hund sammen med Hanne og Per-Eirik. Deilig!! :-)

Første økt
Begynte med 5xfrivillig utgangsstilling, hvor belønning blir kastet til siden. Gikk helt fint det - Fanny var kjapt på plass :-) Så var det dags å terpe litt på kontakt på første steg, og her ble belønning ball fremover. Veldig fin intensitet, enda hun etterhvert jukset litt noen ganger og sprang ut før ballen ble kastet :-) Ikke noe panikk det, siden det ikke gir noen resultater i seg selv.. Jobber med dette litt, og ser at Fanny har en fin fremgang. Spesielt så liker jeg jo da også den intensitet og forventing som belønning med ball gir :-) Utviklet etterhvert å gå 2-3 steg, men holdt meg i hovedsak med belønning på 1 eller 2 steg.

Andre økt
Litt agilitytrening som avveksling, og da hoppteknikk. Et hinder hvor høyden varieres. Belønning er godbit i godbitsskål voktet av Hanne :-) Gjør litt feil og starter henne fra stående på litt forskjellige plasser, men hva vet jeg om slikt egentlig? :-D PEK burde selvfølgelig ha forklart dette med min posisjon - stille eller i begevelse - og hvor hun har lov å springe i fra meg eller ikke FØR treningen... Men men. Ikke så nøye egentlig da vi ikke kommer å starte i AG noen gang :-) Nå vet jeg derimot at hvis jeg står i ro, så skal jeg stå bak, ved siden eller helt fremme ved belønningen. Hun skal aldri få lov å springe forbi meg når jeg står stille, kun ifra meg. Hvis jeg er forran henne og står i ro, så betyr nemmelig det at hun skal søke til meg - ikke springe forbi meg. Så det så! :-)

Når vi kom på høyeste pinnen, så jukser Fanny og springer under pinnen. Dette gjør hun 2 ganger, så hindret senkes uten at det hjelper. Hun springer fortsatt under, så må ned ytterligere et hakk igjen før hun igjen hopper over. Merker at Fanny er litt tung nå, så trur nok at hun må miste en 2-3kg ja :-)

Tredje økt
Mere agilitytrening, denne gangen komprimeringstrening. Det er satt opp 5 hinder, hvor de første 4 har 6 fot mellom seg. Mellom hinder nr 4 og 5 er det 12 fot. Her er planen at man skal øke/minske med en fot mellom hvert hopp på siste hindret, slik at hun lærer seg å tilpasse det galoppspranget. Er oppe i 15 fot før vi går bakover igjen, men må også legge ut en pinne til hjelp noen ganger da hun av og til prøver å satse alt. Dvs hopper i en gang når hun landet fra hinder nr 4, og kræsjer da selvfølgelig mitt i hinderet.. Stakkar! :-) Det å ha en pinne der hjalp godt - da skjønner hun bedre at hun må ta et sprang til mellom de siste hindrene. Moro å trene litt agility - men ikke si det høyt til Per-Eirik! :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar