onsdag 8. juli 2009

Kjegla og ruta

Igår var jeg og Fanny på treningsbanen :-) Vi sku trene momentet "springe ut til kjegla" på ulike avstand og vinkler, frivillig og på kommando. Vi kom vel opp på ca 20 m som lengst, og Fanny var flink :-) I hovedsak så kjørte vi mest frivillig, noe frivillig ut der jeg sa kommandoen mens hun sprang bortover og tilslutt noen med kommando ut. Hun var dyktig :-)

Tenkte også at vi sku begynne med ruta (det har vi jo aldri gjort før), så satte ut 4 kjegler og markerte midten med en ring på ca 1m i diameter som var målet mitt at hun sku være innenfor. Begynte med å belønne henne stående i front da hun stod oppe i ringen. Øket etterhvert avstanden sakte men sikkert, slik at til slutt så var vi nok på ca 3 m avstand fra ruta. Hun prøvde noen ganger å springe til kjeglene istedet når vi økte avstanden, men det fikk hun jo ikke noe for, så hun fann fort ut at hun måtte søke til midten for å få noe.. Jeg er ikke noe overbevist over at hun faktisk skjønner at det er midten hun må treffe, men det kommer nok :-) Kjappere enn jeg trur og trur jeg, for jeg synes hun var råflink! Det var jo hennes første gang på ruta idag, og jeg må si jeg var dødsimponert over hvor flink hun egentlig var! :-) Hadde ikke forventet noe egentlig, men hun fann midten fint av en eller annen merkelig grunn :-) Har ikke lagt på noe kommando enda, uten at alt går frivillig.

Etter at jeg såg at hun klarte å finne midten av ruta fra 3 m avstand og ulike vinkler, så gikk vi tilbake til midten igjen. Belønnet for frivillig ligg på akkurat samme plassen som ståen hadde vært noen ganger, og så tok jeg henne ut på 3 m avstand igjen. Fanny springer inn mot midten. Stopper.. Hm.. skjer ikke noe.. Og legger seg! :-) Flinke jenta!! :-) Så vi fikk inn en minikjede her - spring ut til midten av ruta og legg deg. Helt frivillig selvfølgelig :-)

Hun begynte også å teste litt hvis hun faktisk var nødt til å springe helt inn til midten, eller hvis det var nok å bare legge seg ned rett innenfor ruta. Det virket selvfølgelig ikke, og avbrøt i en gang hun gjorde det. "Men hva hvis jeg kryper litt da? Er det det du vil?!?" Søta :-) Kryp virket selvfølgelig ikke heller, men hun var veldig artig der hun låg sååå forventansfull, krøp noen steg og så syntes at "det må jo ihvertfall være verdt en pølsebit eller tre?!" :-)

Vi avsluttet lydighetstreningen med litt agility; møne, hjulet, tunnel og bom. Agility er bestandig gøy og fint med litt fart og lek etter hjernetrim:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar