tirsdag 6. januar 2009

Innkalling med stå, kjegla, fri ved fot, stå under marsj

I kveld har vi trent litt av hvert. Vi var ute ved garasjen til Stian (eller der han jobber da :-)), godt over en time trente vi mens det snødde :-) Fanny var veldig pigg og alert idag, men så var det jo en stille og rolig dag for henne igår da så..

Vi begynte med innkalling med stå, og avstandsbelønning med ball bak. PEK passet ballen, men idag så var det faktisk bare første gangen hun prøvde å jukse og dermed springe rett til den :-) Farten var bra idag synes jeg. En gang som hun var litt treig, men fortsatt i passe god galopp slik at hun fikk fullføre. Og så forventet hun nok en "var så god" etter ståen på første hele kjeden, for hun begynte å snu mot ballen men ombestemte seg og kom inn hele veien likevel :-) Er ganske fornøyd med innkalling med stå idag. Ikke en 10'er kanskje, men hun begynner definitivt å skjønne den :-)

Etter inkallingen så kjørte vi litt kjegla. Største problemet idag var faktisk ikke at hun ville apportere den - enda hun prøvde på det noen ganger og - men at hun ikke står i ro på selve ståen. Hun rører seg litt vel mye synes jeg, og jeg har problemer med å få belønnet henne i posisjonen ved kjegla.. Klikker mens hun står, men rekker ikke å belønne i posisjonen, uten hun går bestandig et steg frem for å møte meg. Veldig irriterende.. :-S Kjørte også noen hele kjeder på kjegla, med litt variert hell. Ikke så veldig fornøyd med denne biten, men vi kommer vel i mål der og en gang tenker jeg. Belønnet kjegla i hovedsak med godbit (kjøttboller).

Trente også litt fri ved fot. Vendinger, sakte marsj vending, springmars (kun rett frem) og holter. Hun hadde fin intensitet i fri ved foten synes jeg. Går litt langt frem til tider, og det merkes at vi har trent lite springmarsj for da går hun litt lenger ut fra meg, men alt i alt så er jeg fornøyd med denne :-) Belønnet i hovedsak med ball.

Kjørte også litt stå under marsj. Denne trur jeg at vi har ødelagt med kjegla.. :-S Hun stopper fint, men holder ikke posisjonen når jeg går rundt henne. Ved å legge ball som avstandsbelønning fremfor henne så står hun mye bedre, slik at jeg trur at det er slik vi må trene en liten stund før vi har tilbake ståen ordentlig igjen. Belønnet også mye for å bli stående (da med godbit) etter jeg har kommet opp ved siden, siden hun har en tendens til å sette seg i en gang..

Hjemme på kjøkkenet kjørte vi litt mer kjegla (bare snutetarget og det å stå ved kjegla) for å øve på akkurat det at kjegla faktisk ikke skal apporteres. Belønning var siste pannekaken etter middagen :-) Er mer fornøyd med den treningen enn kjegla ute, så vi får se hvordan det går neste gang.

Kjørte også litt musematte med frivillig sitt, men hun var veldig usikker på sitten. Likevel så er jeg fornøyd, for tross at hun trødde mange ganger og ble litt frustrert over å ikke få noe for det (når jeg ventet på sitten), så plukket hun aldri opp musematta. For å være Fanny som elsker å plukke opp alt, så må jeg si at det var kjempebra :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar