søndag 1. august 2010

Stå under innkalling

Plages med denne.. ikke har hun bli sittende.. ikke har hun god fart.. og ikke har hun god stopp.. Så, hva gjør man da? Jo, man trener selvfølgelig på en dag det er klammende varmt, og treningsformen hverken er på topp hos fører eller hund :-S :-) Men det verste av alt, er at jeg faktisk totalt sett er fornøyd! :-) Tross at jeg sterkt vurderte å faktisk snakke hardt til henne, og egentlig lurte på hvis det kanskje ikke var så ille med litt korrigering av og til likevel... :-/ Heldigvis så tok jeg meg i skinnet, og det verste hun fikk var pause, og som sagt.. vi kom oss faktisk fremover og!! :-D

Tenkte jeg sku baklengskjede innkallingen med stå, noe som kanskje er litt døfødt når man trener alene og hunden ikke vil bli igjen.. Men men. Intet vågat, intet vunnet finnes det jo noe som heter.. Ihvertfall på svensk :-D

Hadde vært litt flink ihvertfall, og hadde på forhånd stegat opp strekningen både fra sitten til ståen (10m) og ståen til utgangsstillingen (10m).. Alle godbiter var i lomma (kjøttkaker), likeså ballen. Så da var det bare å hente hunden. Kjørte først 5 frivillige utgangsstillinger - flink jente, god flyt :-)

Første økt:
Stilte henne på midten av banen med kommando 'stå', dvs der ståen skal være, og gikk ifra henne for å så kalle henne inn i utgangsstilling. Resultatet ble: FRFRF FFRFR FFRRF. Feiler i hovedsak for at hun kommer før tidlig, bryr meg ikke noe om fart, så hvis hun vil trave inn så får hun lov til det. Kjenner at jeg er svært så frustrert (dette er tilfellet da jeg egentlig lurer på hvis korrigering faktisk ikke er så dumt likevel...), så legger henne ned litt og puster dypt. Både en og fire ganger i grunn... Siden jeg ikke bryr meg noe om farten, så tenker jeg at jeg har tenkt å klikke henne i galoppen de ganger hun faktisk galopperer, men at hun likevel ikke får belønningen før hun sitter i utgangsposisjonen. Og så kjør vi en runde til: RRRRR!!! :-D Flinke jenta kommer ikke etter en eneste gang!! Og etter et par klikk for galopp, så galopperer hun hele veien inn - om enn i sakte galopp!! :-D

Andre økt:
Siden det gikk så bra på siste runden, så tenker jeg at jeg en annen del i kjeden, uten å kjede sammen med den første. Dvs sitt og bli, kall inn og stå. Belønning for stå er ball bakover. Resultatet ble: FRRRF - kommer etter de 2 ganger hun feiler. RRFFR - denne runden så feiler hun på at hun stopper for tidlig, dvs at hun stopper frivillig før jeg har bett henne om å stå. Jeg ønsker ikke å ha dette frivillig, da jeg har plagdes tidligere med at hun tilbyr det i vanlige innkallinger og, mulig det er feil tenkt av meg.. Mulig hun kanskje burde få inn en så bra frivillig stå som jeg bare vil ha, før jeg legger på kommando igjen, men velger likevel å feile henne når hun stopper uten kommando. For å teste henne, så kjører jeg en strak inkalling, dvs sier ikke stå. Hun stopper etter halvveis. Venter. Går et par til skritt. Venter. Går et par til skritt osv. Helt tils hun er fremme hos meg, og setter seg i utgangsstilling. Belønner utgangsstillingen med frolic (så flink var hun jo ikke, mem hun var jo flink som fortsatte å gå fremover - om enn veldig nølende - da det aldri kom noen stå-kommando..). Dekker henne for å tenke litt, både jeg og hun..

Bestemmer meg for å kjøre 5 strake innkallinger igjen, dvs uten stå. Jeg gjør det sannsynligvis mye vanskeligere enn hva jeg faktisk hadde trengt når det gjelder selve innkallingen med stå men... Resultatet blir: RRRRR! :-D Hun er nølende på første innkallingen, men siden hun blir belønnet likevel (slik som siste gangen før pausen), så blir hun tryggere på seg selv og farten kommer opp. Og den blir faktisk bra og! :-) Belønner god galopp med leverpostei, og det gjør det hele enda bedre! :-) Nest siste gangen så klarer hun derimot å få tatt nesten alt, så ble bare en runde med leverpostei som belønning.. :-D Pause i bilen - Lottas tur å trene!

Tredje økten:
Er det noen andre enn meg som ser at jeg nesten helt har sluttet å feile henne for at hun kommer etter? :-) Hun har kjempefin fremgang i å bli igjen - hurra!! :-D Dette er jo noe vi sliter med, men nå sitter hun pent å venter på 20 m avstand, helt tils hun får innkallingskommando! :-D Hurra!! :-D

Begynner tredje økta, med samme som jeg avsluttet den forrige på. Dvs med 5 strake innkallinger der jeg klikker for fart men belønner i utgangstilling. Resultat: FRRRR. Feiler henne på den første da hun har reist seg opp når jeg snur meg, men hun har ikke flyttet seg noe (positivt det!). Farten blir bedre og bedre for hver inkalling - flinke jenta! :-) Kjører 5 inkallinger til, der hun har RRRRR. De to siste har hun trav helt på slutten av innkallingen (dog etter klikket), så dags for en liten pause snart ja.. Dekker henne, og hun får en bitteliten pause mens jeg tenker videre.

Bestemmer meg så for å legge inn ståen igjen, og da kjøre hele innkallingen med stå (ja, vet at ingen av momentene er gode nok enda men...). Kjører først 3x strak innkalling - klikk for fart og belønn i utgangsposisjon. Vedig fornøyde med de. Ikke kjappeste galoppen, men helt grei galopp inn. Og hun sitter igjen... :-D Så kjører jeg 2 innkallinger med stå (hele momentet), der hun altså ikke får belønningen før etter hun er i utgangsstilling igjen. Er ganske fornøyd med de - ståen er litt sigende, men innenfor de 3 m jeg satt som grense. Hun starter i galopp igjen etter ståen, men slår fort ned til trav (kort avstand). Men hun bremser ikke inn noe frivillig inn i ståen, og det er jeg kjempefornøyd med! :-) Ny minipause :-)

Kjører så 3 nye innkallinger m stå (hele kjeden), og da får hun RRF. Feiler henne på den siste, da hun begynner å senke tempo selv til å komme inn i frivillig stå. De to siste innkallingene kjører jeg straka veien, dvs uten stå og hun får RR for de :-) Den første går hun ned i trav etter halve veien, men siden ikke noen stå-kommando kommer, så begynner hun å galoppere igjen og får klikk for det. Belønning i utgangsposisjon. Siste innkallingen er bra - god fart, hele veien inn uten å nøle :-D

Jeg vet ikke.. Mulig at vi går feil vei, men samtidig så føler jeg at vi har slitt lenge med denne uten å få noen fremgang.. Og nå får vi fremgang - både i å faktisk bli igjen (!!) og at hun faktisk hører litt bedre etter hva hun faktisk skal gjøre.. Farten har ikke vært fokus idag, dvs at jeg har ikke feilet henne uansett hvis hun har kommet i trav eller sakte galopp. Har derimot klikket når hun har hatt god fart, og føler det hjelper tross at hun likevel må vente tils hun er i utgangsstillingen før hun får belønningen. Har også vært nøye med at de gode galoppene har blitt belønnet med kjøttkaker, mens trav kun har fått frolic... De stå'er hun hadde er ikke så konsistente som de bør være, så det må vi selvfølgelig jobbe videre med. Men å andre siden så har hun vært innenfor kriteriene mine, og med litt mer kommando-trening på stå, så trur jeg at den kommer fort. Har jo kjørt veldig mye frivillig i det siste så kommandoer er vi litt usikre på akkurat nå...

Jeg vet ikke helt hvis dette er veien å gå - jeg kommer nok til å plukke ut biter i kjeden igjen, å trene de hver for seg (når jeg har med hjelper), men føler likevel at jeg faktisk har hatt GOD fremgang, og det kanskje ene og alene er fordi hun faktisk har blitt igjen! :-D Jeg leste en artikkel igår av Fanny Gott ang feiling av hund og kriteriesetting, og etter jeg lest den så tenkte jeg at jeg kanskje bare sku prøve.. Det er jo mange veier å gå, og jeg har jo i det siste vært svært nøye med at hun hele tiden skal lykkes. Dvs at hvis hun har mislykten 2 ganger, så har jeg senkt kriteriene igjen, for å så få henne til å lykkes.. Uten at jeg egentlig har følt at vi har fått så veldig stor fremgang av det - noen økter har det gått bra på, andre økter er vi tilbake på null igjen.. Denne gangen så bestemte jeg meg for at jeg kom ikke til å senke kriteriene. Hun sku bli igjen på 10 m (fra stående) og 20 m (fra sittende), uansett hvor mange ganger jeg måtte feile henne for det. Og hvis det var det som hjalp, eller hvis det var varmen sånn at hun faktisk ikke gadd å gå etter så mye, eller hvis det var et resultat av tidligere trening.. hvem som vet. Men jeg føler virkelig at vi har hatt et gjennombrudd på bli-treningen idag, så kanskje det er rett? Fanny tåler å feile endel, så kanskje jeg hele tiden bare har gjort det for enkelt for henne? For egentlig så har det jo lønnet seg for henne å komme etter.. Hvis jeg har vært nært så har hun blitt igjen, men ellers så har hun kommet etter.. og dermed så har jeg gått nært igjen... hmm.. Nei, egentlig så trur jeg ikke det er det som har vært problemet, men det kan jo være verdt å tenke på til neste gang. Kanskje jeg ikke trenger å være så veldig redd for å feile henne, og kanskje jeg heller bare skal gi henne pause hvis hun ikke gjør det jeg forventer... For det kan like gjerne være pausene som har gjort at hun har skjerpet seg.. Er jo ikke sååå artig å ha pause jo...

Ja ja. Etter å hatt et egentlig ganske dårlig utgangspunkt for trening, så er jeg faktisk veldig fornøyd med dagens økt! :-D Vi avsluttet det hele med å gå en runde rundt Steiland slik at hun og Lotta fikk bade i elven :-) Skal en tur å trene med Hanne i kveld og, men da trur jeg at jeg skal kjøre noe annet.. Hva, har jeg fortsatt noen timer på meg å klure ut, så vi får se hva det blir :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar