onsdag 11. august 2010

Mere trening :-)

Idag har vi vært på banen å trent - helt alene! Det gjør at vi faktisk har rukket 3 runder på Fannymor + 2 runder på Lotta, og det på en time! :-D Effektivt! :-D

Første økt:
Tenkte jeg sku prøve kjegla, siden det er lenge siden vi har kjørt den. Satte den opp på 10m avstand og sendte henne avgårde. Fungerte fint de første 3-4m, så ble det bråstopp da det tydeligvis luktet veldig godt.. Roper henne inn, og sender henne ut igjen. Samme sak da og, så roper henne inn og dekker henne i 15 sek. Nytt forsøk, denne gangen flytter jeg kjegla nærmere (men hun må fortsatt over den gode luktplassen..) og sender henne ut igjen. Nå får hun det til, og stiller seg opp ved kjegla. Er litt uryddig i ståen, så bestemmer meg for å kjøre litt på stå ved kjegla. Hun får ca 10 klikk ved kjeglen, før jeg på nytt sender henne - og bråstopp ved godlukta.. Prøver igjen, og nå springer hun ut, men står ikke uten begynner å gå omkring å snuse ved kjeglen i stedet. Så da får hun pause i bilen - vil hun ikke jobbe, så sitter det en liten Lotta som er mer enn arbeidsvillig å venter i bilen!

Andre økt:
Vi prøver kjegla på nytt igjen, samme avstand som sist (ca 7m). Feiler henne på de 2 første forsøkene ut da hun fortsatt vil snuse på den gode flekken, og får ikke bare feil, men en liten pause på 15 sek før hun får nytt forsøk. Så finner Fanny endelig ut at hun kanskje heller bør jobbe slik at hun får gjort noe, og springer med god fart og stor overbevisning ut til kjegla! :-D Stiller seg opp litt forran kjegla, dvs hun springer frem til den og vender opp, men blir da stående litt forran. Hun står derimot innenfor de 2 m så det er greit. Står fortsatt litt ustødig i begynnelsen så bruker omvendt lokking på henne for å bli sikrere stående også etter klikket. Fungerer fint, og hun blir hele tiden belønnet i posisjon med godbiter (pølse og kjøttboller).

Etter litt kjeglekjøring, så får hun en bitteliten pause mens jeg henter apporten, og så kjører vi litt apporttrening. Starter med 5x utgangsstilling der hun får apport og holder den i 3-5 sekunder. Hun holder apportbukken godt, uten tygging eller kasting. Belønner siste med ball, og når hun kommer tilbake med den så får hun apporten. Hun tar den og setter seg i utgangsstilling - flinka :-) kjører slik 2 ggr til, og en av gangene så velger hun å gå rundt til høyre istedet for å ha sin vanlige utgangsstilling med innkomst til venstre. Må huske på hvor jeg gir henne apportbukken slik at jeg får henne til venstre uansett.

Kjører så 5x hele apportøvelsen, der jeg kaster apporten ca 5m. Fanny oppfører seg eksemplarisk - det eneste er kanskje litt mer fart, men så er jo ikke avstanden særlig lang heller.. 2 ganger velger hun å komme inn til høyre.. Avslutter apporttreningen med 3x hopp-apport (hopp over hinder med apporten), og det fungerer veldig bra :-) Har 50 cm på høyden da vi ikke har trent så mye av dette enda. Her velger hun å komme inn til venstre alle 3 ganger - veldig fornøyd! :-)

Tredje økt:

Vi begynner med stå under baklengs marsj (på kommando), og det går bra. Kun 2 ganger feiler hun, og da prøver hun seg først på en ligg, og så på en sitt, resten går bra. Går så over til å kjøre det ved foten, og det går like fint :-) Gode ståer, hun både stopper godt og står godt (tross at jeg både går rundt og prøver å lokke henne ut ur ståen). Avslutter treningspasset med å kjøre 5x stå under innkalling med ball som avstandsbelønning bak henne, og jeg er faktisk veldig fornøyd! :-) Har egentlig ikke syntes at det bruker å fungere så bra når jeg er alene, men idag så gjorde det faktisk det :-) Hun kan selvfølgelig fortsatt ha mye bedre fart mot meg, og stoppen kan bli mer konsis, men er likevel fornøyd. Ser absolutt fremgang :-)

Etter treningsøkten så gikk vi tur rundt Abborrvannet, Fanny løs til tross for at hun fortsatt løper.. Men vi møtte ingen hunder, så det gikk bare fint :-)

1 kommentar:

  1. Der Fanny, har du skjønt nå hva jeg sliter med når det lukter så godt av deg når vi trener sammen? ;-) Men du løste det jo fint tilslutt og sluttet med snusing :-) Flink du, og en vakker dag blir jeg nok like flink skal du se :-)

    SvarSlett