søndag 8. august 2010

Hold fast med løsbitt samt fellesdekk

Etter en ukes treningsfri (deilig!), så kom plutselig treningslysten stormendes tilbake etter å ha vært på Bjørnefjell å sett på jaktprøve :-) Fikk utrulig lyst å trene jakt, men ble meldingstrening istedet. Vi sliter jo med momentet 'ta løsbitt hos figurant og komme i utgangsstilling', så det ble dagens arbeidsoppgave.

Første økt:
1) 5x frivillig utgangsstilling. Resultat: RRRRR
2) Gi løsbitt i front - frivillig utgangsstilling. Resultat: RRRRR RRRFR RFFFF. Begynner veldig bra, men så begynner Fanny å spytte ut løsbittet.. :-S Tar en minipause for å replanlegge litt
3) Holde løsbitt i utgangsstilling, 2 sek. Resultat: RRRRR
4) Holde løsbitt i utgangsstilling, 5 sek. Resultat: RRFRR. Ser at bittet plutselig er blitt løsere igjen. Den hun feiler på spytter hun ut kjapt.
5) Holde løsbitt i utgangsstilling, 3 sek. Resultat: RRRRF RFFRR RRRFF. Feiler fortsatt på at hun spytter ut. Løsere i bittet igjen etter å ha kjørt de første 5 klikkene... :-S
6) Holde løsbitt i utgangsstilling, 2 sek. Resultat: FRRFR RFRRR

Hm... Ser at bittet blir løsere etter jeg har klikket noen ganger.. De første 5 klikkene holder meg som regel innen 80% regeln, men kjører jeg fler enn det, så blir det nesten bare dårligere og dårligere :-S Jeg trur at det hele i bunn og grunn er fordi vi har en for dårlig hold fast med løsbitt, så satser på å få jobbet litt med å kvalitetssikre dette i neste runde.

Andre økt:
1) Gir løsbitt i front. Holder fast bittet, og klikker for motstand. Resultat: RRRRR
2) Gir løsbitt i front. Jeg slipper bittet og tar det på nytt. Klikker da for motstand. Her slipper hun i en gang jeg tar i bittet for andre gangen, men tar det selv i en gang rett ur hånden min, og da er motstanden bra.
3) Gir løsbittet i front. Bruker omvendt lokking for å få henne til å holde bittet. I begynnelsen så slipper hun løsbittet i en gang godbiten kommer frem, men snart lærer hun å holde bittet tross godbit forran snuten. Vi får en god fremgang, og får økt vanskelighetsgraden godt. Det er ekstra vanskelig når jeg later som om at jeg spiser godbiten å så holder den frem til henne, men hun finner for ut her og at det er bare å holde den som gjelder. Hun slipper også noen ganger pga mygg som plager henne på rompa! Et par ganger etter hun har spyttet ut, så velger hun å plukke den opp i en gang selv - flinka :-)

Er egentlig veldig fornøyd med fremgangen på hold fast med løsbitt, synes vi har kommit langt og hun er blitt mye sikrere på å holde ordentlig. Men må nok jobbe videre med dette, da den ikke er helt der den skal være enda.. Så blir nok litt hold fast-øvning med løsbitt denne uka tenker jeg :-) Til helgen er det andre (og siste) kurshelg med rundering i Harstad. Det blir morsomt :-) Fanny er i stådagene nå (dag 15), men regner med at det er over til helgen. Håper jeg - spesielt for guttas skyld :-)

Helt på slutten så kjørte vi en liten økt med fellesdekk. Fanny og Ken på innsiden av gjerdet, og Ruff på utsiden.. Er veldig fornøyd med den! :-) Kun en gang som Fanny reiste seg for å komme til meg, og det var når Ruff ble litt vill på utsiden.. :-D Ellers så låg hun 1 min på 20 m avstand - superfornøyd! Føler virkelig at dette med bli har løstnet litt nå igjen - heldigvis!! :-) Fikk også trent masse med forstyrrelser, der Elin gikk rundt omkring på banen og Fanny, og det gikk kjempebra. Stod da kun ca 4-5 m unna, og belønnet ofte, men Fanny reiste seg ikke. I begynnelsen så var hun ganske så forstyrret og opptatt av Elin, men det ble mye bedre og jeg er kjempefornøyd med den økten og! :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar