søndag 20. juni 2010

Ut på linje!

Kjenner at jeg har litt lyst til å satse litt på jakt i år, og tenkte i den forbindelse at vi sku kjøre litt jakttrening på brukstreningen idag. Sagt og gjort - å hente dummyer på rak linje ut var målet med treningen, så der startet vi.

Jeg vet at vi må trene mer sitt og bli. Den har vi ikke inne i det hele tatt for tiden. Så litt lydighet må jeg nok ta også tross at jeg skal trene jakt.. :-S Kjørte noen runder først der jeg sku legge ut dummyen og Fanny sitte igjen, men ble litt lei av 'nå kommer hun', så etterhvert så fann jeg ut at det droppet vi bare. Hanne fikk holde henne i båndet, og jeg går ut å legger ut dummyer (2stk). Fanny springer rett frem til første, men søker bestandig på den andre.. Ergo kutter vi ut den første dummyen, slik at hun faktisk husker den ene som er ute (kaster dummy i luften slik at hun skal se at den er der), og da går det bedre. Vi kjørte denne treningen etter traktorvei, og det som er litt dumt er at dummyene blir liggende så synlige..

Økt nr 2 kjørte jeg etter enn sti inn i skogen. Denne gangen så byttet vi, dvs at Fanny satt igjen hos meg mens Hanne gikk ut med dummy. Prøvde 2 dummyer også denne gang, men må bare inse at vi ikke er klare for det enda... Hun springer fint tils hun slår på den første, men når det er 2 dummyer så går hun over i søk etter den andre.. Så vi kjørte kun med en dummy de siste gangene, og da synes jeg at hun var flinkere. Har bestilt en bok om jakt på klikkertreningsvis, så er spent på hva jeg egentlig skal gjøre... :-) Problemet med Fanny er jo den da at hun faktisk er så selvstendig at når hun er ute på søk så klarer jeg ikke å rope henne inn igjen. Hun gir seg ikke før hun har funnet det hun leter etter, uansett hvor mye jeg roper. Dette er jo selvfølgelig bra i noen tilfeller, men.. :-) Lydigheten er ikke helt på plass for å si det slik :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar