mandag 14. juni 2010

Spor og feltsøk :-)

Endelig så har vi kommet igang med treningen igjen etter valpekull, så håper at jeg blir litt flinkere til å faktisk blogge og hva vi gjør :-) Fanny har kommet seg godt etter kullet, og er nå i god kondisjon igjen. Veldig dårlig i pelsen og fortsatt full av hormonutslett som klør og klør, men ellers så er hun i full vigør og ikke lenger i ammetåke :-)

I helgen har vi gått spor, og slik har det gått:

Lørdag 12.6
Sporlegger: Hanne
Lengde: ca 600m med 4 pinner inkl sporslutt. Start, pinner og sporslutt er merket. X antall vinkler. Jeg har bevist krysset sporet en gang (når jeg gikk tilbake etter å ha lagt spor til Ken).
Liggetid: ca 2 tim
Underlag: tørr lyng
Utførelse: Fanny går HARDT i linen. Veldig på hugget - moro å gå spor! :-) Hun markerer veldig tydelig der jeg krysser sporet, og er litt usikker på hva hun skal gjøre. Ringer endel før hun bestemmer seg å følge sporet til Hanne likevel. Kun ca 10 m videre så finner hun første pinnen som hun plukker fint :-) Sporet foreløper uten videre problemer, med en Fanny som går svært hardt i linen. Var også en spissvinkel der pinnen låg midt i vinkelen, men det var ikke noe problem. Fanny er sliten når vi kommer i mål, men det skal vel da jammen ikke mangle :-) Hun har jo dratt på meg alt hva hun kunne i 600m så.. Både oppover og nedover, samtidig som hun sporer! :-) Veldig fornøyd - flink jente! :-)

Lørdag 13.6
Sporlegger: Elin
Lengde: ca 600m med 4 pinner inkl sporslutt. Start, pinner og sporslutt er merket. X antall vinkler. Sporet går i tett kratt hele veien.
Liggetid: ca 1 tim
Underlag: varierende fra våt lyng til grus og gress underlag. Regn.
Utførelse: Fanny starter hardt nedover, jeg bremser så godt jeg kan på glatt underlag og i tett, tett kratt.. :-) Har aldri fått så mye julig i mitt liv når jeg gått spor, og den lure ideen jeg hadde tidligere på formiddagen at det bare var bra for Fanny å få gå litt i slikt terreng og, virker som en svært dårlig ide nå.. :-D Det er ikke plass til å leke med pinnene når hun plukker de, så hun får kun godbit som belønning. Dvs kunne sikkert ha lekt, men er nok styr å holde linen flokefri fra før av så.. Mister Fanny 3 ganger i sporet pga glatt line, og må da rope henne inn igjen. Fanny mister også sporet et par ganger, men søker seg fint inn igjen og finner det tilbake. Er helt svett når vi endelig er ferdig med sporet, men Fanny har virkelig storkost seg med litt utfordring. Notat til meg selv: Husk dette sporet til neste gang jeg finner ut at det er lurt å gå i småkratt! :-)

Kjørte også et feltsøk på Fanny med 5 gjenstander: en bamse, en flaske, en ball, vindusskrape og brodder til å ha på skoen. Gikk veldig bra. Hun var en gang utenfor området og søkte, men tok seg kjapt inn igjen. Må begynne å trene mer på dirigering og det å gå rett ut. Hun søker bra og finner tingene fort, ihvertfall ur jaktmessig syn, men ønsker at hun kan gå mer rett ut når jeg sender henne ut så vi må jobbe mer med det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar