søndag 4. oktober 2009

Lydighetskurs; fri ved fot og sitt under marsj

Idag var andre dagen på lydighetskurset, og Fanny er flink som vanlig :-) Jeg er litt mer forvirrende, men har ihvertfall fått trent litt på å bli kommandert og det trenger jeg!! :-)

Fanny gikk bra, og første økten gikk i hovedsak ut på at jeg sku få lov til å bli kommandert. Blir veldig rar når noen skal si hvordan jeg skal gå, og det gjør jo at Fanny får litt vanskeligere til å følge etter. Konklusjonen er at Fanny går bra som bare det, og når jeg går riktig så følger hun mye bedre etter (spesielt i høyresvingene - venstre går hun bedre). Så vi trenger mye kommandotrening - mest jeg, men også Fanny for hun blir litt berørt av at det står en person og sier hva vi skal gjøre. Jeg vet jo at vi trenger mer kommandering, men må bli flinkere til å faktisk få folk til å gjøre det.. Ellers så er springmarsjen noe vi må jobbe videre på (det vet jeg jo for så vidt også), og så må jeg gå litt fortere i sakte marsj. Går tydeligvis FOR sakte :-) Er jo greit at Hilde sier de samme tingene da som jeg allerede er klar over - er ikke akkurat noen overraskelse at jeg går som en kråke (blir kjempe virr og stresset når noen kommanderer meg.. :-S), springmarsj trener vi omtrent aldri.. Klarte jo selvfølgelig å ramle når jeg sku trene springmarsj med helomvending (heldigvis da uten hund) - typisk meg det :-) Men måtte no flire der jeg låg å kavet på bakken :-) Kan jo ikke gjøre noe annet :-)

Andre runden så trente vi sitt under marsj. Den har vi jo ikke trent så veldig mye, og det vi har trent er i stort sett i front. Fanny hørte overhode ikke etter i begynnelsen hvilken kommando som faktisk kom uten satse på at det jeg mente ligg. Flotte neddekker, men ikke helt det jeg mente :-) Etterhvert så kom hun no inn i sitt-modus istedet, og skjønte at det faktisk var det som gjalt, så vi fikk avsluttet med en kjempebra sitt under marsj så er kjempefornøyd med det :-)

Tilbakemeldingen vi fikk var att Fanny er en godt gjennomtrent hund som er veldig lydhør på mammaen sin. Jeg er flink til å tenke igjennom hva jeg vil trene og hvordan jeg trener men trenger mere kommanderingstrening for å lære meg å gå :-) Ellers så mente hun også at jeg ikke måtte være redd for å hjelpe eller korrigere Fanny (på en god måte) når hun gjorde feil (jeg ville ikke dra henne opp i sitt med hjelp av godbit etter hun la seg under marsjen, uten ville heller bare avbryte og begynne på nytt. Sånn lokking og hjelp gjør jo ikke vi). Og angående korrigering så gjør jeg jo det på en måte. Jeg korrigerer henne jo på den måten at jeg faktisk avbryter øvelsen og at hun dermned heller ikke får noen belønning. Noen annen korrigering har jeg ikke tenkt å legge til, uansett hvis hun mente at hvis det sku gå bra i klasse 3 og elite, så måtte jeg nok faktisk kunne fortelle henne mer klart hva det er jeg mener. Jeg skjønner hva hun sier (og hun sa ikke at jeg sku trolle-korrigere assa, sku bare på en god måte fortelle henne hva som var feil og hjelpe henne til å gjøre rett), men holder fortsatt på at måten vi trener på er riktig og til elite skal vi:-) Er kjempegreit å få tilbakemelding og kommentarer så det er jeg kjempeglad for, men jeg trur at Fanny kommer til å lære seg dette helt fint jeg, uten at jeg må hjelpe henne mer med lokking, eller fortelle henne at det hun gjorde nå var feil ved å si "nei" uansett hvor snilt jeg sier "nei".

Alt i alt så synes jeg at Hilde var en flink instruktør. Hun var veldig flink til å lese både mennesker og hunder, og kom med masse gode tips om ting som jeg selv kunne forbedre meg på. Kjempebra! :-) Er godt fornøyd med kurset, og har lært mye. Ikke minst med det hensyn at jeg faktisk er blitt enda mer overbevist om at klikkertrening faktisk er riktig vei å gå. Og da tenker jeg ikke på fordi at klikkertrening er positiv trening (for det var ikke noen fysisk korrigering eller noe på kurset - de jobbet også med positiv forsterkning), men istedet på hvordan man faktisk trener. Det ble brukt endel ekstra påvirkning og lokking som jeg ikke helt skjønte hvorfor det sku være nødvendig, og tross at det ble jobbet en god del med at hunden selv måtte løse oppgavene, så synes jeg at det i mange tilfeller ble lagt en alt for høy liste i en gang. Man kunne godt ha gjort oppgaven enklere slik at hunden fikk lyktes uten at man etterpå måtte gå inn å bruke hjelpemidler eller lokking:-) Men jeg er kjempefornøyd med kurset, og kunne godt tenkt meg flere kurs med henne assa :-) Ikke minst fordi at hun var virkelig flink til å se hva JEG gjorde galt og hvordan det jeg gjorde påvirket Fanny. Jeg vet jo at Fanny er flink (og jeg vet også at jeg er nødt til å gjøre noe bra siden hun er så flink som hun er), men det er også greit å få vite hva jeg faktisk må jobbe med selv. For eksempel: Slapp av, pust og ikke tenkt så nøye på hvordan man svinger.. Fanny følger etter uansett hvis jeg setter høyre fot først i svingen eller venstre :-) Og det har hun rett i. Når jeg ikke konsentrerer meg så hardt på hvordan jeg skal gå svingen (eller kaster meg inn i svingen sånn plutselig..), så går Fanny mye bedre. Før hun kan jo følge etter, og hun har en flott kontakt :-) Beste hunden i verden faktisk!! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar