tirsdag 10. februar 2009

KlikkerTRENERutdanning, 1 samling

I helgen har jeg og Fanny vært på første samling av klikkerTRENERutdanningen i Trondheim :-) Veldig bra kurs, flinke instruktører og lærerikt. Vi er 16 ekvipasjer med varierende bakgrunn - alt fra en 10 år gammel weathen terrier som aldri har vært borti klikkertrening tidligere, til hunder i elite, reddningshunder og lydighetschampionater. Artig, og ikke minst lærerikt, med så stort spenn på deltagerne!! :-)

Lørdagen så var det mest teori, og da gikk vi gjennom hva klikkertrening er, analysering av adferd (meget nyttig!!), hva læring er, timing, kriterier, forsterkningsfrekvens og forsterkningskvalitet. Vi hadde også en kort økt "trening" der vi sku vise hva hunden kunne fra før av. Denne var bare på 15 min pr hund, og vi sku vise frivillig adferd og noen adferder som vi hadde under stimuli. Jeg spurte selvfølgelig endel om stå (siden jeg plages med det..) og konklusjonen er den at jeg må bare gå tilbake til å kjøre frivillig stå og bli (selve stoppen har Fanny godt inne, problemet er å stå i ro..) så det er altså planen fremover :-) Fanny var for øvrig veldig treig når jeg sku "vise henne frem" hvilket nok berodde på at hun var psyksik sliten (fly og hotell..) samt nok så kald siden hun måtte ligge ute hele dagen. Men hun er jo takknemmelig likevel da, og fungerte nok så greit :-)

Søndagen på teoribiten så gikk vi igjennom alle grunnferdigheter, litt om flyt og doggyzen. Praksis var å øve på de ulike grunnferdighetene (kontakt, target, sitt, stå) samt doggyzen. Vi ble delt inn 2 og 2, der den ene sku trene mens den andre observerte. Kjempenyttig! :-)

På grunnferdighetene så gikk kontakt (stående forran og under baklengs marsj) veldig bra. Dette kan hun jo fra før av, og hun bryr seg lite om andre hunder rundt omkring. Kanskje litt snusete akkurat i begynnelsen før hun kom på at det var trening, men ellers fin :-)

Target har vi jo trent veldig lite, og det var target stick og pekefingertarget vi sku øve på. Hun vil gape over targetsticken, og problemet mitt er at jeg dessverre klarer å klikke henne feil alt for mange ganger her.. Så løsningen er å lage targetsticken så liten at hun ikke har mulighet til å bite over den og så øke lengden gradvis. Må finne frem targetsticken her hjemme :-) Pekefingertarget har vi aldri trent, og her så ville hun helst toutche på tommelen istedet for pekefingeren. Men hun kom seg relativt fort, og skjønte at det faktisk bare var pekefingern som gav noe :-)

På Sitt så sku vi ha sitt forran samt sitt under baklengs marsj. Her var Fanny rimelig bestemt at det var stå og kontakt vi sku trene, så det tok en stund før hun svitchet over til sitt :-) Men hun er jo relativt kjapp da, så sku ikke så mange klikk til før hun satte seg forran istedet for å fortsette å stå. Sitt under baklengs marsj satt litt lenger inne, men gikk fint det og bare hun fann ut at det ikke var stå under baklengs marsj vi sku holde på med :-)

Etter sitt, så byttet vi grunnferdighet til stå. Her kjørte vi stå under baklengs marsj og stå med avstandsbelønning forran mens jeg flyttet meg til sides. Dette siden det er et av problemenen vi har idag..:-S Det vi skal gjøre nå er å kun belønne stå når hun faktisk ser fremover. Hvis jeg går til sides og hun følger etter med blikk/hodebevegelse, så skal jeg vente å klikke frem tils at hun har fokus rett frem igjen. Ikke det enkleste, men vi fikk det no til noen ganger! :-)

Doggyzen er jo en øvelse som jeg skjønner jeg har jukset litt på :-)
Her har jeg egentlig gått rett på steg 3 istedet for å faktisk lære inn kommandoen "var så god" først... Men vi fikk jo startet helt fra begynnelsen nå da, og doggyzen må jo være den øvelse som Fanny likte best i helga ihvertfall :-) Vi kjørte både med godbit og lek, og Fanny som ikke har fått vært noe løs i helgen (teit å bo midt i byen..:-S) syntes det var kjempestas å få rase og leke "ta meg-leken" :-) Og hun som egentlig ikke liker kong i tau noe særlig, syntes at det var kjempeartig og jaget, beit og drog som bare det! :-) Veldig praktisk, så nå skal vi jammen begynne å bruke kong mer som belønning og!! :-)

Ellers så må jeg si at jeg er jammen imponert over lillejenta mi assa. Ikke noe problem eller styr med henne i det hele tatt. Å fly gikk helt fint, å bo på hotell er hun jo vant til fra før og byliv? Tja, litt kjedelig siden man ikke kan springe og leke løs, men går helt fint å gå på shoppingsenter og i rulletrapper :-) Til og med dueflokkene fikk være i fred så lenge som at de satt i ro :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar