onsdag 18. februar 2009

Frivillig utgangsstilling, stå under innkalling og doggyzen

Glemte jo å blogge mandagens trening, så her kommer den :-)

Først kjørte vi en økt inne på kjøkkenet, der vi trente frivillig utgangsstilling. Dette siden den har ramlet langt ned på listen over ting som hun tilbyr, så har tenkt å trene litt mer på denne slik at den blir en av toppdefaultøvelsene igjen. Treningen gikk meget bra, vi kjørte kun fra front, og fikk en god flyt etterhvert :-)

På kvelden så var det hverdagslydighet, der det var turgåing som stod på planen. Vi gikk en liten tur sammen med de, men gikk tilbake litt før slik at vi sku rekke å trene litt før det var passeringskurs (jeg og Stian er instruktører). Fikk kjøre noen stå under innkalling, og det gikk greit. Satte ut kjeglen slik at jeg sku ha et riktmerke på hvor jeg sa stå og hvor lang tid det tok før hun stoppet. Hun stopper innen 2 meter, hvilket jeg får si meg fornøyd med. Belønnet med ball bak henne (ikke avstandsbelønning, men kastet den etter hun hadde stoppet) og det fungerer fint. Prøvde også en strak innkalling, men etter hun har kjørt noen innkallinger med stå først, så forventer hun stå.. Hun kommer i god fart, men går ned i tempo etter halve strekningen og prøver å stoppe.. Så vi må nok jobbe mer med både strake innkallinger og inkallinger med stå tenker jeg.

På passeringskurset så sku vi lære inn "var så god", og så kjede den sammen med sitt. Fanny fikk være demostrasjonshund, og vise hvordan øvelsen sku utføres noe hun var flink til :-) Hun har jo kjørt denne øvelsen før, og skjønner fort hva hun skal gjøre.. "Var så god" er en fin øvelse - enkel øvelse å lære hundene og man har stor bruk av den i mange situasjoner i hverdagen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar