onsdag 23. mars 2011

Mere trening :-)

Siden jeg er i siget med bloggingen, så er det vel best å holde det ved like.. :-D

Har vært på klubben idag og trent lydighet med Fannysnuppa mi. Det var forrykende snevær, men hva gjør vel det når man har en flink hund som vil så masse at hun bare klapprer tenner?? Har aldri opplevd at Fanny klapprer tenner for trening før. Hun kan gjøre det av og til når hun skal få mat, men har aldri gjort det under trening før. Og definitivt aldri når vi går fri ved fot! :-) Snakk om ivrig jenta ja! :-D

Startet treningen med en fellesdekk sammen med Mira. Her ble Fanny tatt rett ut fra bil og lagt i felles dekk. Ikke noe oppvarming, kontakt eller noe. Men hun låg som en støtte i sine 2 minutter så jeg er fornøyd. Hun tjuvstartet på oppsitten (satte seg når jeg sa 'kommander!'), men utover det så var hun flink :-) Rett i bilen gikk det etterpå, da jeg sku kommandere Per-Inge og Mira gjennom kl 1.

Etter pausen, så ble det som sagt fri ved fot. Fanny var veldig ivrig - som sagt så ivrig at hun faktisk klapret tenner :-) - og gikk derfor kanskje litt mer klenget enn vanlig. Så en 10'er ble det ikke - kanskje 8-8,5 :-)

Siden hun var så ivrig så fann jeg ut at jeg sku teste stå under innkalling. Her holder jeg jo på å bytte kommando fra 'Fanny kom' til her, så første gangen jeg ropte rørte hun seg ikke ur flekken.. Men så kom hun plutselig på hva 'her' betydde, og kom i full fart :-) Ståen ble dermed litt lang, siste biten på innkallingen var veldig bra. Kjørte en 4-5 innkallinger med stå, og tredje gangen så prøvde hun seg hvis hun bare kunne skippe hele ståen. Hvilket selvfølgelig ikke leder til noen belønning, så de neste to stoppet hun fint som bare det :-)

Kjørte også hopp over hinder med sitt, og det gikk bare fint. Dvs første gangen så sprang hun frem til hindret, for å så ombestemme seg og komme tilbake i utgangsstilling. Men resterende av hoppene gikk bra, unntatt en gang da hun jukset og sprang rundt på tilbakeveien :-) Men litt prøving og feiling må være lov, så er fornøyd likevel jeg! :-)

Det siste vi jobbet med idag var ruta. Her jobbet vi uten musematte (den hadde jeg glemt..) så det ble litt rot i begynnelsen (apport av kjegler, stå ved kjeglene osv..) før vi plutselig fikk en fin stå midt i ruta. Jobbet kun ca 1 m fra ruta og inn. Fokuset var rett og slett å finne midten i ruten uten noen hjelpemidler, hvilket gikk bedre og bedre :-) Avsluttet med jackpot på en veldig klar å tydelig 'jeg springer inn og stiller meg her!', så fra å apportere kjegler til å faktisk vite hvor i ruta hun sku stå, så må jeg jo si meg fornøyd med fremgangen :-)

Til helgen skal vi på lydighetskurs med Margareth. Gleder meg :-) Trur jeg skal jobbe endel med frivedfoten og kommandering, for det trenger vi begge to. Og ellers så blir det nok ruta vi jobber videre med trur jeg. Har ikke helt bestemt meg enda, vi får se :-) Moro blir det ihvertfall! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar