onsdag 30. mars 2011

Lydighetskurs del 1

I helgen har vi vært på lydighetskurs arrangert av Bardu Hund, hvor flinke Margareth Bergenes Hals er instruktør. Kurset går over 2 helger, og dette var altså første helg:-) Været kunne kanskje ha vært litt bedre – det snødde absolutt hele tiden – men veldig bra kurs så er fornøyd likevel:-)

Lørdagen:
1:e økt bestod av å trene på å bli kommandert. Det å bli kommandert synes jeg er vanskelig. Jeg er veldig lydig, og både stopper og snur egentlig alt for brått. I tilegg så blir jeg jo da veldig stresset av å bli kommandert..:-S Så første økta på lørdagen bestod rett og slett av å øve på å gå, og da uten firbeint hund. For å likevel føle presset litt, så fikk jeg en tobeint hund istedet - søte Yvonne var ypperlig hund og fulgte trofast ved min side:-) Nesten i hvert fall:-) Veldig nyttig å gå med et menneske i stedet for en hund, da jeg da slipper den dårlige samvittigheten over at jeg ødelegger for stakkars Fanny som prøver det beste hun kan.. Mye bedre med menneskehund da!:-)Trenger absolutt mer av slik trening, det kjenner jeg:-) Hovedvekten ved treningen min (der jeg er dårligst akkurat nå) bør være på vendinger i springmarsj, samt overganger. Spesielt i springmarsj så kjenner jeg at jeg ikke har noe system enda, så her må jeg jobbe endel med mitt eget muskelminne :-) Men en god og nyttig økt var det, og flere bør det bli fremover :-)

For øvrig så kom det plutselig springene en labrador på slutten av økta.. Da syntes nok Fanny at hun og burde få være med, så hun hoppet likeså godt over buret som stod bak i Hyundaien og kom springende:-) Godt med treningsvillige hunder :-)


Fanny venter mens jeg snakker ferdig med Margareth angående hvilke kriterier jeg skal ha for belønning.

2:e økt så trente vi ’finne midten av ruta’. Innganger fra alle sider (kort avstand) hvor musematta låg i midten av ruten. Margareth var musematteutlegger, og fungerte ypperlig til det:-) Så hva har jeg lært meg da? Jo, med medhjelper så må man som hundefører bestandig være beredt! (det må man selvfølgelig bestandig, men med en hjelper så går ting så mye fortere..) Fanny er mye kjappere enn jeg, og belønning under transport for å gjøre henne (og meg) klar til neste repetisjon er genial. Varierte med at musematten var inne i ruten, og at den var borte. God økt, hvor Margareth mener at vi straks er klar til å begynne å legge på kommandoen stå. Veldig fornøyd med økten. Kort og effektiv:-)




Fanny trener ruta - flink jente! :-)

3: e økten var en fellesøkt, og mitt mål var da å trene fellesdekk med skjult fører. Igjen hadde jeg flinke Yvonne som hjelper, og hun fikk beskjed om å gå inn å belønne Fanny fra sidelinjen mens jeg var borte. Tok 2 runder, første gangen var jeg 10 sek i sjul, andre gangen 15 sek. Fanny låg bra begge gangene. Muligens litt mer urolig andre gangen (vekslet med å se etter meg å se på Yvonne), men kun bevegelse av hodet. Veldig fornøyd med den økten og:-)

Søndag:
Allerede lørdagskveld så var Fanny ikke helt seg selv, og gikk å la seg alene oppe. Søndagsmorran var hun ikke noe bedre, virket veldig nedfor og lei seg. Var så vidt hun ville logre, når hun var ute så gjorde hun i fra seg, så rett til døren og rett opp for å legge seg igjen. Så dermed ble lille frøkna hjemme, og Delta fikk seg en dag med trening i stedet:-) Delta er veldig artig å trene synes jeg, da jeg synes at hun er veldig lik Fanny. Lotta er mer vill og gal, mens Delta er veldig konsentrert og tenkende. Det lille hun klarer å være med da:-) Hun blir veldig fort sliten, så her gjelder det å kjøre korte økter!

1:e økt med Delta bestod av apport. Brukte treapport, og hun fikk 3 gode grepp over apporten (presentert i front for meg) før jeg kjente at hun begynte å få dårligere bitt. 4 bittet var løsere og når vi så sku begynne å kreve litt tid på hold fasten (de første klikket jeg bare for å gripe), så spyttet hun ut i en gang. Fikk jobbet litt under baklengs marsj osv, uten at det hjalp noe, så vi avsluttet bare med apporten vi J Fikk i hvert fall merket hvor fort hun går tom, så skjerpings av Emma må til.. Trente litt baklengs marsj med frivillig stå, men også her så klarer Delta å jobbe veldig kort. Man formligen ser i øyene når gardinen begynner å gå ned og hodet er fullt, så her er det bare å følge med assa! Men vi fikk en fin frivillig stå på slutten, som vi belønnet med lek å tjo og hei:-)

Delta trener apport

Delta med kontakt under baklengs marsj

2:e økt kjørte vi musematta på, og også her trekker vi det selvfølgelig for langt.. Først så har vi veldig vanskelig å få henne til å skjønne hva hun skal gjøre, og når hun så skjønner, så kjører vi akkurat en gang for mye.. Jeg sa til Margareth ’nå kjører vi bare en gang til så stopper vi’, men burde jo ha vist bedre.. Når man tenker slik, så bør man bare stoppe i en gang:-) Men men. Fikk no avsluttet tilslutt med et potetrykk, så det gikk no bra:-)

3:e økta var fellesøvelse. Her hadde jeg egentlig 2 ting jeg jobbet med. Først og fremst så begynte jeg å jobbe på posisjon ved min side (fvf) – det gjorde vi allerede under lufteturen. Her belønnet jeg bare at hun var i riktig posisjon ved min side – uavhengig hvis hun var i sitt, ligg, stå eller under bevegelse. På fellesøvelsene så fikk jeg dermed belønnet en del (først og fremst stå) ved siden min, men fikk også noen frivillige sitt i utgangsstilling enda det ikke var hovedfokuset. I tilegg til posisjon ved siden min, så trente jeg også frivillig sitt og bli. Her trente jeg med litt avstand (båndets lengde), forstyrrelser hvor jeg går litt til sides samt det å faktisk holde posisjonen sitt, tross at jeg drar i båndet. Delta var veldig flink, og det merkes at sitt og bli er en øvelse som hun er trygg på, da klarer hun å jobbe lengre enn på de nye øvelsene.

Fine økter med en deilig Delta:-) Moro å trene litt med henne, og hun er jo så enkel. Veldig fokusert og sentrert, og lett å belønne både med godbit og leke. Flott jente!!

God belønning er viktig, og Delta liker godt en god dragkamp :-)

2 kommentarer:

  1. Bra at dere hadde et fint kurs:)Men,Delta???Hvor er Lotta??

    SvarSlett
  2. Lotta var i Narvik sammen med Per-Eirik :-)

    SvarSlett