tirsdag 16. oktober 2012

Frys av forbein på avstandskommandering!

Idag har vi begynt å jobbe med noe som jeg lenge har hatt lyst å prøve meg på - nemmelig frys av forbein på avstandskommandering :-) Fanny har en utmerket sitt-ligg-sitt med frys av bakbein, men når stå kommer inn, så får vi bevegelse. Såg en gang en film av en som hadde fryste forbein, og fann ut at det måtte være noe :-) Så idag har vi begynt - blir sikkert endel arbeid å jobbe bort frysen av bakbein, men siden vi ikke har som mål å konkurrere uansett så er det jo bare for moro skyld :-)

Vi bruker en liten plattform for å få frys på frembeina. Begynte å klikke henne for å stå på plattformen med forpotene (den er ikke stor nok til noe annet), og det tok hun jo fort. Ser at hun sliter litt når hun skal sette seg ned - tidligere så har hun satt seg bakover (frys bakbein - dvs sett rompa i bakken og flytt forbeina inn under deg), men nå må hun altså sette seg forover. Moro å se hvor hun jobbet med å få det riktig, og det gikk ikke mange minutter før vi hadde fin flyt på stå-sitt-stå med fryste forbein på plattformen :-) Litt bevegelse har hun enda av og til, men hun er jo helt ny, så så lenge hun ikke går av plattformen så er jeg fornøyd :-)

Så var det dags å begynne å introdusere liggen. For å få henne til å begynne å tilby frivillig ligg, så fjernet jeg plattformen litt. Det å tilby frivillig ligg i front gjør hun jo, så snart var vi i gang med fin flyt på frivillig ligg-stå-ligg. Plukket da frem plattformen igjen, og belønnet for at hun gikk opp på den.. Ventet.. ventet.. og vips så kommer liggen! Flink jente! :-) Nå er ikke liggen på plattformen ferdig enda - langt ifra, hun flytter nemmelig frempotene frem når hun legger seg (fryste bakbein...), men en plass begynner vi og jeg er fornøyd :-) Skal jobbe litt med ligg fra stå ved at hun legger seg bakover utenom plattformen, så trur jeg at liggen her på plattformen blir bedre etterhvert :-)

Det som var veldig tydelig når det gjaldt ligg på plattform, er dette med strategisk plassering av belønning. Den hjelper mye ved å få henne til å legge seg riktig, så det må jeg også huske på til neste trening. Moro er det ihvertfall å begynne på noe helt nytt, så får vi se hvordan det blir tilslutt :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar