søndag 14. november 2010

Ikke-lage-lyd-trening :-)

Lenge siden jeg blogget nå, men har faktisk trent litt i mellomtiden.. :-D
Akkurat nå er lyd en av de store tingene jeg 'sliter' med på Fanny - og da ifbm jakttrening. Dermed så er også det den store treningsgreiia vi har gjort i det siste. Jammen så kjedelig trening assa.. :-S Jeg kjører litt forskjellig vinkling inn på treningen, og målet er jo da selvfølgelig at hun skal være tyst uansett hva som skjer når vi er på jaktprøve! :-D

Det jeg har jobbet endel med de siste ukene er rett og slett å vente henne ut. Treningstiden har vært 10 min (maks - avsluttet da, uansett hvordan det gått). Jeg (eller medhjelper) kaster ut en dummy, Fanny blir sittende ved min side og venter. Her sitter hun mer enn gjerne igjen, men som regel så har det begynt å komme lyd etter 4-5-6 sek, hvis hun da ikke har fått apport-kommando. Det jeg har gjort nå, er å rett og slett ventet. Hvis hun prøver å stikke å hente den, så tar jeg/medhjelper den opp, og hvis hun piper - ja, da får hun bare pipe.. Når hun har vært stille i 10 sek (jeg teller fra hver pip - faktisk hver mer opphisset pusting eller skifte av kroppsstilling - her gjelder det å sitte stille!) så får hun klikk og belønning. Hvis hun er stille i 20 sek så får hun hente dummyen. Kun en gang har vi kommet så langt at hun fått hente den, men hun har hatt fin fremgang på å sitte stille likevel :-) Det er nå ikke vanskelig å sitte stille i 10 sek, så vi jobber oss oppover, sakte men sikkert :-)

Idag så har hun fått gjort to ting. Dels har vi trent på å sitte stille (inne på kjøkkenet, kaster dummyen ca 1,5m ifra meg) og dels på å holde dummyen i utgangsstilling.

Begynte med at hun sku ta dummyen i front fra meg, telte i 3 sek (ikke noe risting, biting, kasting osv) og belønnet for det. Så kjørte vi litt sitte-stille-i-utgangsstilling hvor jeg kastet dummyen ca 1,5m, og hun ble belønnet for hver 10 sek hun var stille. Dummyen lå ute hele tiden. Etter 10 belønninger på 10 sek stille så gikk vi tilbake til å trene holde dummy i utgangsstilling - denne gang i 5 sek. Fanny var flink å holde seg stille - kun et par ganger som jeg måtte begynne å telle på nytt igjen :-)

Etter en pause (da Lotta fikk trent litt), så fortsatte vi på nytt igjen. Nå var det 5x10sek stille men denne gangen hentet jeg inn dummyen etter hver belønning, og kastet dermed den ut igjen etterpå. Gikk veldig bra egentlig - bedre enn forventet :-) Det at dummyen blir kastet ut er jo vanskeligere enn hva man sku tru.. Ihvertfall hvis man heter Fanny! :-)

Kjørte så 5x holde dummyen i utgangsstilling i 5 sek, hvilket gikk som på skinner. Så byttet vi øvelse på nytt igjen, der vi igjen kjørte sitte-stille-trening, men nå med 15 sek. Jepp, litt stort hopp men... :-D Gikk faktisk veldig bra det og. De få ganger som hun begynte å puste/pipe/røre på seg så var det akkurat på 9-10 sek, så var ikke noe vanskeligere å holde seg i 15 sek enn å sitte stille og tyst i 10 sek. Veldig fornøyd med den runden :-)

Siste runden ble litt forskjellig. Her kjørte jeg annen hver sitte å holde dummy i utgangsstilling og annen hver sitte stille å være tyst. Gikk bra det med, men hadde noen ekstra rørelser (ikke mere lyd, men hun ble litt mer makk i rævva :-)) på de ganger som hun sku sitte stille. Tydelig vanskeligere å variere treningen med å enten sitte å holde dummy eller å sitte stille å vente.. Men hun var flink også her! :-) Føler at vi er nesten helt enig om at man kan være stille i 15 sek - ihvertfall på kjøkkenet uten andre forstyrrelser enn sin datter som sitter å ser på enn - så fremgang har vi. Kommer til å fortsette å kjøre knallhardt med ulike ro-øvelser på henne, for lyden hun har skal bort! Vi kan helt sikkert gå en nybegynnerklasse, men tanken er vel at vi skal oppover i klassene etterhvert og da er lyd FYFY! Så like så bra å ta tag i det i en gang :-)

1 kommentar: