søndag 27. september 2009

Jaktkurs på klikkervis :-)

I fredag og lørdag har vi vært i Kiruna sammen med Line og Moira på jaktkurs. Kurset ble kjørt av Margareta Kauppin (Arcos hundskola) og var klikkerbasert :-) Artig å være på jaktkurs på klikkervis!! :-) Bilder fra kurset finner du her: www.dogdiggers.com

Jeg husker jo selvfølgelig ikke alt, og det blir jo også litt kortversjon nå, men dette fikk vi no gjort. Fredagen så startet vi med å trene på vilt. Vi sku kjøre 5 repetisjoner, kort pause og fem nye repetisjoner. Kriteriet første gang var at Fanny sku snuse på kråken. Belønning var i stort sett ball :-) Første gangen så snuset hun jo selvfølgelig ganske nøye på kråka, bare for å sjekke hva det faktisk var for noen ting :-)Vi hadde ikke satt noen latenstid på hvor lang tid det sku ta for å lyktes, uten kriteriet var kun rett og slett snuse på kråka. Det klarte hun jo greit :-) Siden jeg syntes at hun dog brukte litt lang tid til å faktisk snuse på kråka innimellom belønningene, så måtte jeg og instruktøren gjøre en komprimiss; etter kortpausen så sku hun få 2 nye snus på kråka før kriteriet ble at hun faktisk sku måtte ha litt av kråka i munnen. Fanny var flink, og allerede etter 8 klikk så beit hun over kråka, og noen få klikk til så bar hun på den :-) Etter lengre pause så fortsatt vi der vi slapp sist, men Fanny avanserte mye fortere enn hva vi hadde tenkt. Hun slapp nemmelig ikke kråka når belønningen kom, uten sprang avgårde etter ballen med kråka i kjeften :-) En gang så prøvde hun også å ta både ball og kråke i munnen samtidig, men det går jo selvfølgelig ikke.. :-) Vi fikk dermed avansere litt kjappere enn planlagt og vi kom så langt at Margareta gav Fanny kråka og Fanny sprang inn til meg med den for å avlevere. Flinke jenta :-) Det er så moro med klikkertrening - ikke en eneste kommando eller noe, og hundene oppfører seg så bra!! :-)

Etter vilttreningen så sku vi trene stadga i sitt (dvs. sitt og bli - uansett hva som skjer). Her brukte vi lek med ball som forstyrrelse, og når Fanny (frivillig selvfølgelig) satt igjen tross at ballen ble kastet eller rullet, så fikk hun springe å hente den. Tjuvstartet hun, eller reiste seg, så ble ballen borte.. Veldig effektiv måte å lære hunden stadga på! :-)

Vi kjørte samme type øvelse også ved fri ved foten, men her var kriteriet at hunden sku fortsette å gå ved siden tross at en ball ble kastet/rullet. Det var litt mer vanskelig, og spesielt siden jeg trur at Fanny på en slags måte assosierte det til sitt og bli øvelsen. Hun ville nemmelig ikke bli med når vi gikk, uten satt som en påle igjen :-) Det hadde jo tross alt lønnet seg sist øvelse å bli sittende uansett hva som skjedde så... :-) Men vi fikk det no til det med :-)

Lørdagen så var vi ute i feltet og trente. Først på enkel markering, så på enkelmarkering med underlagsskifte og tilslutt på dobbeltmarkering. Fanny var flink, men jeg såg på dobbeltmarkeringen at hun hadde problemer med å huske den andre dummyen. Hun bruker egentlig ikke ha problemer med det, og kanskje var det fordi at de to ble kastet så pass nært hverandre (jeg bruker å kaste de med god mellomromm mellom de). Jeg vet egentlig ikke hva som skjedde, men Fanny hadde ihvertfall en veldig fin linje ut :-) Første hentet hun som et skudd, og den andre fortsatte hun akkurat i samme linje ut og rett forbi. Kanskje hun trudde vi trente dirigering på linje? Det har vi jo trent noen ganger det og.. Hvem som vet :-) Hun sprang ihvertfall rett frem etter første dummyen (veldig flott linje ut :-:)), og når hun ikke fann noe der, så begynte hun å søke. Uansett så husket hun ihvertfall ikke den andre dummyen, så så veldig bra dobbelmarkering ble det jo ikke enda hun kom inn med begge tilslutt :-)

Etter enkel og dobbelmarkering så sku vi trene dirigering. Her brukte vi godbitskål noe som jeg ikke har gjort så mye med Fanny tidligere. Alt for lite egentlig :-) Jeg hadde bestemt meg at jeg skal bruke håndtegn + "så" når jeg sender henne høyre eller venstre, men det er kanskje ikke så lurt å plutselig bytte kommando.. :-) Fanny vart litt forvirret, men hadde ihvertfall en veldig fin sitt og bli! :-) Det formligen rykte i kroppen hennes når jeg pekte å sa "så", men igjen satt hun :-) Egentlig var hun jo veldig flink da :-) Hvordan sku hun vite at "så" betydde det samme som "vær så god"? :-)

Margareta viste også hvordan hun trente dette med å gå ut på linje, og her fikk vi en flott diskusjon av en meget oppvakt Marielle :-) Margareta sku vise med Leo (hennes jaktlabbe) hvordan det sku se ut, men hver gang Leo ble sendt så gikk han ca 1 m ved siden av godbitskålen. Det som Margareta gjorde var å stille seg i hukende posisjon ved siden av Leo. Passet på at føtter pekte rett frem, viste med hånden, såg på godbitskålen og sa "ut". Det hun ikke tenkte på, eller vi andre annet enn Marielle da, var at når man står i denne posisjonen så peker faktisk overkroppen litt til venstre.. Leo gikk dermed ut den vei som overkroppen pekte, men ikke dit Margareta pekte med hånden. Når derimot Margareta stod rett frem (uten å peke med hånden) så sprang Leo rett til godbitskålen. Det såg dermed ut som om at tross at Margareta var kjempenøye med både hånd, blikk og føtter, så var det øverkroppen som Leo gikk ut etter. Absolutt noe å tenke på hvis man ikke får de til å gå dit man vil!:-) Det er ikke bestandig at hundene går etter det man selv mener og trur :-)

Etter lunsj så var det dags for feltsøk, vannmarkering og egentrening. Feltsøket tok vi på linje der en og en fikk sende ut hunden og hundene fikk hente 2 dummyer hver. Gikk bra :-) Fanny var flink, og spesielt i siste søket hennes (da det i tilegg var skudd) så imponerte hun over hvor stort hun faktisk gikk ut! Jeg kan ikke klage på at hun ikke søker ut langt ut lenger ihvertfall! :-) Hun søkte først normal størrelse på feltet, men når hun ikke fann noe der så utvidet hun kjempeflott! Dyktige jenta!! :-)

Vannmarkering var også på linje, og først fikk vi en uten skudd og så en med skudd. Fanny har jo en tendens til å synes at vannmarkering er kjempe kjempe kjempe kjempeartig og da blir det litt syting.. Men synes likevel at hun var flink første markeringen. Det ble jo litt verre jo fler ganger det ble kastet på vann da... :-) Er tungt å sitte å se på når de andre får lov! :-)

På egentreningen så hadde jeg bestemt meg for å jobbe mer med vilt (en trut denne gangen), så begynte å klikke henne inn på den. I tilegg så jobbet vi med dette med syting ved vannapport. Kjempelur ide fra Margareta om å gjøre den så kjedelig som mulig.. :-) Så vi startet ved å stå ved vannkanten og rett og slett slippe dummyen rett ned ca 1 meter fremfor Fanny. Det begrenser seg selv hvor moro det er å hente en dummy rett fremfor deg, så Fanny ble fort tyst + at hun ble mye roligere slik at jeg ikke lengre trengte å være redd for at hun sku knalle :-) Etterhvert så utøket vi avstanden til dummyen og når treningsøkten var slutt så satt Fanny helt stille og rolig ved siden min mens jeg kastet så langt ut som jeg bare kunne :-) Kjempebra!!! :-)

Alt i alt så er jeg kjempefornøyd med kurset. Masse gode tips om hva vi bør trene:-) Fikk også med meg truten hjem, slik at den ligger nå i kjøleskapet for videre trening :-) Moro det! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar