fredag 4. september 2009

Innkalling m stå, lineførighet og avstandskommandering

Vi rakk ikke å trene så lenge på konkurransetreningen som vi hadde tenkt, men litt trening ble det :-) Begynte med et par strake innkallinger. Så satte jeg henne ifra meg i stå på midten av strekningen, for å så kalle inn igjen. Gikk fint begge to.
Så kjørte vi noen baklengs springmarsj med stå på midten av banen (samme plass der jeg sku sette henne ifra meg), og det gikk også kjempebra (litt vondt i foten min men pytt pytt :-)). Neste moment var å sette henne igjen, gå bort, kalle inn og si "stå" på midten. Det gikk for så vidt bra, men siden hun brukte litt tid på å stoppe, så fann jeg ut at jeg sku bruke avstandsbelønning bak henne for å få til en kjappere stå. Og det gikk ikke like bra.. :-) Fra å hatt bra trening med fin fremgang og med få feil, så begynner kaoset :-) Hun ville ikke springe ut i det hele tatt når jeg ropte, og den ene gangen hun faktisk kom, så kom hun i sakte, vaggendes skritt.. Akkurat som om at det er noe kult å komme til mamma når ballen ligger bak henne? :-) Nei, var bare å fjerne hele avstandsbelønningen og begynne helt om på strak innkalling igjen :-) Fikk tilslutt avsluttet med en hel innkalling med stå som jeg for så vidt er fornøyd over, tross at tempoen i innkallingen ikke var den kjappeste galoppen akkurat. Men jeg vet jo at hun blir enda treigere når jeg bruker avstandsbelønning bak - har liksom aldri fått den til helt 100% - så trur rett og slett at jeg bare skal kutte det ut jeg. Enten det, eller så må vi lære den inn helt fra begynnelsen av igjen og det trur jeg ikke vi har tid til frem til neste konkurranse :-)

Siden vi sleit litt mer med stå under innkalling enn jeg regnet med, så rakk vi ikke å trene noe stå under marsj eller ligg under marsj før vi måtte dra på fotballkamp. Men vi fikk trent litt lineførighet ved fotballsbanen og det gikk fint. Bra med forstyrrelser av 20 unger som springer hylendes omkring og spiller fotball!! :-)
Kjørte også avstandskommandering (sitt og ligg) på 5 m avstand helt inntil fotballbanen og det gikk og kjempefint :-) Fanny var helt konsentrert og gjorde akkurat det hun ble kommandert til. Hun såg ikke ens på ungene når de tok corner 5 m unna :-) Tenkte ikke over det da, men nå i ettertid så kan jeg jo kanskje se at det ikke er det lureste å trene med hunden løs når det er fotballkamp med masse småjenter som springer omkring og hyler og sparker ball.. :-) Spesielt ikke siden Fanny og synes det er kjempemoro å spille fotball! :-) Men hun var kjempefokusert og brydde seg ikke noen ting om alt som skjedde rundt henne, så er kjempefornøyd med det :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar