tirsdag 28. august 2012

Mer jakttrening

Igår var vi ved A10 og trente litt jakt igjen :-) På programmet stod fri ved fot (på kommando) med forstyrrelser (baller og dummer som blir kastet ved siden og fremfor), og det gikk egentlig veldig bra. Baller var vanskligst synes Fanny :-) Begynte med at jeg stoppet opp før det ble kastet, men siste de siste par rundene så gikk vi hele tiden, hvilket fungerte bra :-) Brukte ball med kaninskinn som superbelønning, og den er hun veldig glad i! Problemet med kaninskinn er at det blir så ekkelt etter en stund! Slimet og fysj og fy - synes jeg ihvertfall! :-D

Runde nr 2 så trente vi markering, først enkel og så dobbel. Her brukte vi kanindummyer, og ser at den nye kanindummyen er vanskeligere enn den gamle :-) Den nye har nemmelig en 'flerp' med skinn i ene enden hvilket er veldig moro synes Fanny, så det blir litt mer kasting og ikke helt like villig 'jeg kommer i en gang og leverer den til deg' uten litt mer ' jeg kommer sakte men sikkert, skal bare leke litt med den først'.. :-) Men det gikk bedre og bedre etter hver apport, så skal nok gå bra tilslutt også med den nye tenker jeg :-)

Vi avsluttet andre økt med dirigering rett ut. Her legger Fanny seg første gang  på vinden, springer ca 8-10 m til venstre før hun slår på den og kommer tilbake med dummyen. Neste runde så tenkte jeg gjøre det enklere, slik at nå fikk hun se at den ble lagt ut (for å få henne rett ut), men det gikk ikke heller som forventet uten ble faktisk bare enda verre :-) Denne gangen så springer hun nemmelig over dummyen og leter ca 10 m fremfør, før hun snur og får dummyen i nesen og tar den på tilbaketuren.. Vi går ytterligere et steg tilbake, og legger den denne gangen synlig til henne, og da går hun rett ut å tar den i en gang. Det som er positivt er det at jeg merker at hun faktisk går ut en bit, før hun går i søk. Tidligere så har hun bare gått i eget søk i en gang, uten å bry seg særlig om hvilken retning jeg vil ha henne. Så det er jo bra! :-) Vi får bare jobbe videre med at hun faktisk skal stole på at jeg og (av og til) vet hvor byttet kan være, og at hun faktisk da velger å gjøre det slik som jeg vil - ikke som hun vil selv :-) Men litt mer lydighet så skal det nok gå bra :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar