onsdag 1. august 2012

Lenge siden sist..

Ser at det er en god stund siden vi har blogget noe om treningen til Fanny, og det har sine forskjellige grunner :-) Men bedre sent enn aldri er noe som jeg har hørt, og dermed så håper jeg nå å få komme igang med bloggingen er igjen. Treningslysten er ihvertfall tilbake, så da gjelder det bare å få ned litt planer på papiret og se hvis vi klarer å komme i mål! :-) Vi har ikke noe mål til å konkurrere, men det betyr jo ikke at vi ikke kan ha mål til å kunne alle øvelsene i klassene likevel :-D

Så, hvor er vi da?
Når vi forlat konkurransebanen for 3 år siden (!) så hadde hun en 2:e premie som best i kl 2. Så hvis vi tar utgangspunkt der, så har vi følgende utfordringer.

  1. Fellesdekk m sjult fører. Her må vi trene sammen med ukjente hunder. Fanny er usikker på hunder hun ikke kjenner, hvilket gjenspeiler seg i fellesdekk. Pr idag så vil hun ikke ligge rolig MED synlig fører hvis det er fremmende hunder, enn mindre hvis jeg forlater henne. Så vi må få opp selvtilitten her, slik at hun rett og slett tør å ligge sammen med andre hunder :-)
  2. Fri ved fot. Dette er noe som Fanny har vært veldig flink på, og her trengs det nok mest litt finpuss for å få den på plass igjen. I tilegg til at vi selvfølgelig må finjustere de små tingene for å nå 10'ern :-) Men i stort sett så er det pirkarbeid og småpjusk - ikke noen store utfordringer annet enn at det er kjedelig med pirk..:-)
  3. Dekk under marsj. Dette var vel kanskje den eneste trygge 10'eren jeg hadde når vi sluttet å trene, så her forventer jeg heller ikke noe store problemer. Selvfølgelig litt småpjusk, og ikke minst litt stimuluskontroll, men utover det så føles den ganske i boks.
  4. Innkalling fra sitt med stå. Dette er en øvelse som jeg ikke var fornøyd med når vi sluttet, og neppe er mer fornøyd med nå :-) Farten er relativt laber så snart at hun finner ut at vi skal stoppe halvveis, så fart fart fart er noe vi skal terpe. Og kjappe ståer!
  5. Stå under marsj. Egentlig også en ganske bankers øvelse - så lenge som at hun faktisk hører etter hva jeg sier :-) Stimuluskontroll er mao tingen her! :-)
  6. Fremmadsending med stå. Denne er jo da endret fra når jeg konkurrerte. Da sendte vi til kjegla. Nå skal man sende ut i ruta. Dette er en øvelse som jeg nok må gruble litt på hvordan vi skal løse. Har trent den så vidt, men ikke særlig planlagt, så må legge en plan! :-) Også usikker på hvis jeg skal beholde kommandoen 'ruta' eller hvis jeg skal bytte den ut :-)
  7. Apportering. Fanny er retriever, og apportere er noe hun liker. Nå har vi hatt litt avlæring ihht apport i sommer, så her har vi nok endel arbeid likevel :-) Spesielt når det gjelder fart inn :-)
  8. Fritt hopp over hinder med sitt. Øvelsen som gjorde at vi mistet opprykket til klasse 3 på den siste konkurransen vi deltog på.. :-) Ikke for at det er noe å gråte over akkurat - jeg var jo fornøyd med hoppet hun gjorde, tross at vi nullet øvelsen pga jeg tok et steg frem :-) På trening så har vi ikke hatt problemer med denne, men i konkurransesituasjoner så har hun trengt dobbelkommando. Hva hun gjør nå - 3 år senere - vet jeg ikke helt :-) Prøvde den en gang her for 1 år siden og når jeg da sa 'hopp' så hoppet søta rett opp! :-D Sannsynligvis så har vi endel å jobbe med, med andre ord.. :-)
  9. Kontroll på hunden på avstand. Denne byr nok ikke på noen problemer. Ikke når avstanden bare er 5 m ihvertfall, eller så lenge den ikke inneholder stå hvilket ikke kommer før senere :-) Men litt finpuss finnes det bestandig, så litt har vi sikkert å jobbe med også her :-)
Litt har vi mao å jobbe med, så da er det bare å legge individuelle planer for hvert moment og komme seg i treningen! :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar